איתור ממונה בטיחות – איך לבחור נכון?

איתור ממונה בטיחות – איך לבחור נכון?

ממונה הבטיחות בחברה / מפעל / ארגון הוא האיש המקדם והמניע את כל נושא הבטיחות בחברה או במפעל שעליו הוא מופקד. בהתאם להחלטות למעשים ולפעולות שלו, יקודמו נושאי הבטיחות בארגון ויצומצמו עד למינימום תאונות העבודה, אסונות ומחלות מקצוע הנובעות כתוצאה מחשיפה לגורמים מזיקים בסביבת העבודה.

יש חשיבות רבה לאיתור ובחירה נכונה ומקצועית של ממונה הבטיחות, מאחר ותפקידיו רבים ומגוונים והאחריות המוטלת עליו גדולה מאוד, ומיכולתו המקצועית הינה הגורם המשמעותי ביותר ביכולת לצמצם תאונות עבודה ומחלות מקצוע למינימום. כיצד מתבצע איתור ממונה בטיחות ואיך בוחרים נכון? בכתבה לפניכם.

קראו גם:

7 כללים לבחירה נכונה של ממונה בטיחות

ממונה בטיחות הוא מי שעבר קורס ממונים על הבטיחות וקיבל אישור כשירות, הסמכה, ממפקח עבודה ראשי. חשוב להקפיד כי אישור הכשירות של מפקח העבודה הראשית בתוקף. נוסף על כך ממונה הבטיחות צריך להיות בעל השכלה אקדמאית באחד מתחומי ההנדסה או הטכנולוגיה ולצבור ניסיון עבודה מעשי במשך שנתיים בתחום שאותו הוא למד.

כדי לבדוק אם ממונה הבטיחות שאותו אתם רוצים לבחור עונה על הדרישות, אפשר להיכנס לאתר מנהל הבטיחות באתר משרד הכלכלה ולוודא שאישור הכשירות שלו בתוקף.

במקומות עבודה שבהם קיימת השתלמות ענפית ייעודית כמו באתרי בנייה, חקלאות, כימיקלים ופרמצבטיקה, גז טבעי, קרינה מייננת או קרינת לייזר וכדומה, על ממונה הבטיחות להיות בוגר של קורס ענפי בתחום שבו הוא אמור להיות מועסק.

ממונה בטיחות צריך להיות איש אמין וישר, לויאלי, מקצועי, אסרטיבי, בעל נחישות והתמדה, מכיוון שתחום הבטיחות בעבודה נתפש לרוב על ידי מנהלים כתחום המעקב את העבודה. מנהלים רבים אינם רואים את ממונה הבטיחות כיועץ מקצועי שתפקידו לעזור להם לשמור על שלומם ובריאותם של העובדים.

ממונה הבטיחות בעבודה צריך להצטיין ביחסי אנוש. עליו לקיים מערכת יחסים טובה עם הנהלת המפעל וגם עם העובדים. בעבודתו הוא צריך לשמש דוגמה אישית, כדי שיוכל לטפל ולקדם את נושאי הבטיחות. ממונה בטיחות שלא ישמש כדוגמה אישית יתקשה מאוד להטמיע ולאכוף את חוקי הבטיחות בקרב המנהלים ועובדים. הדוגמה האישית והמודעות לחשיבות של הוראות הבטיחות תחלחל אל העובדים והמנהלים, רמת המודעות תעלה ויחד אתה גם רמת הבטיחות.

ממונה בטיחות בעבודה צריך להיות איש כריזמטי שיצליח ליצור אווירה של בטיחות בחברה, בארגון או בבית העסק. ממונה הבטיחות צריך להעביר הדרכות מעניינות ומקצועיות בנושא הבטיחות, לשתף את העובדים בתאונות ובמקרים החריגים שהתרחשו בארגון, לעמוד על הטעויות ולהפיק מהם לקחים לעתיד.

ממונה הבטיחות צריך להיות בעל כושר ארגון ויכולת של טיפול בכל הנושאים שהחוק מחייב.  בעת עבודתו עליו להתייחס להיבטים רבים, עליו להתחשב בתקציב וביכולת הכלכלית של החברה, אך לא לוותר על הקפדה מלאה על חוקים ותקנות בתחום הבטיחות בעבודה.

לסיכום, תפקידיו של ממונה הבטיחות בכל ארגון או גוף רבים וקריטיים להצלת חיי אדם ולמניעת נזקים כלכליים. רק איתור ממונה בטיחות המתאים לארגון תביא להצלחה.

צרו איתנו קשר לקבלת ייעוץ מקצועי בנושא הבטיחות הנדרשת עבורכם >>

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן