יועץ בטיחות אש – גורם הכרחי בכל פרויקט

יועץ בטיחות אש – גורם הכרחי בכל פרויקט

יועץ בטיחות אש מחזיק בתפקיד חשוב מאוד וחלק בלתי נפרד מתהליכי בנייה חדשים או קיימים (שיפוצים, חידושים וכו'). תפקידו של היועץ לבטיחות האש בפרויקט ספציפי – הוא להכיל, לתכלל ולוודא כי הנושאים הקשורים לבטיחות אש – נכנסים לתוך תכנון הבנייה – וידוא אגפי אש, רוחב מסדרונות ודלתות, דלתות אש מתאימות, מערכות גילוי אש ועשן, ספרינקלרים, מערכות שחרור אש ועשן, מערכת כריזה וכיוצא בזה.

הבעיה המרכזית בתחום – יועץ בטיחות אש לא נדרש להיות בעל הכשרה ספציפית או רישיון עיסוק ספציפי, בניגוד לממונה בטיחות בעבודה, שכוחו נגזר מתקנות הבטיחות. ברור לכל מה תפקידו, מה הכשרתו, סמכויותיו ומי מסמיך אותו. המשמעות, כל אחד יכול לקרוא לעצמו יועץ בטיחות אש. מחפשים יועץ? כאן עליכם להתחשב בניסיון, ידע רב שנים ופרויקטים קודמים שביצעה חברת הבטיחות.

מה תפקידיו של יועץ בטיחות אש?

תכלול כלל דרישות הבטיחות לאותו מבנה

מתכננים קניון או מלון? מפעל או בניין דירות? ובכן, כל פרויקט בניה נדרש לענות על סוגיות בטיחותיות שונות. בשלב התכנון מתאספים ארסנל של אנשי מקצוע שונים – אדריכל, חשמלאי, יועץ מתח נמוך, יועץ חשמל, יועץ אינסטלציה, יועץ מיזוג אוויר – ובנוסף – יועץ בטיחות אש.

התפקיד המרכזי של היועץ יהיה לרכז את כל דרישות החוק והתקנות הרלוונטיות בעניין בטיחות אש. כאן חשוב לציין שיש תקנים רשמיים ולא רשמיים רבים שיש למלא בטרם יגיע האישור המיוחל לטופס 4 מצד כיבוי אש והצלה.

מה המקור של דרישות הבטיחות?

  1. חוק התכנון והבניה
  2. הוראות משרד הפנים לקבלת היתר בניה (דרישות הבטיחות לבית מלון ומפעל – יהיו דרישות שונות)
  3. הוראות נציב שירותי הכבאות

בדומה למשרד הפנים, גם נציב שירותי הכבאות מעמיד דרישות והוראות שונות למתקנים כמו לולים, תחנות כוח, בתי אבות, בתי סוהר וכו'. דרישות שונות ומגוונות אשר בשורה התחתונה יוצרות תקני בטיחות רבים, בהם צריך לשלוט ולהכיר בדיוק מה נדרש.

למשל, כאשר בונים בית מלון, יועץ בטיחות אש, כבר בשלב התכנון, חייב לדרוש רוחב מסדרונות מינימלי, כיווני פתיחת דלתות, רוחב דלתות, אגפי אש ועוד. הגדרת מערכות גילוי אש ועשן, מיקום מערכות כריזה, ספרינקלרים, מטפים ועוד. לכל מערכת כזו יש תנאי בטיחות שצריך להכיר ולתכלל ליתר הגורמים המנהלים והמייעצים בתכנון הפרויקט.

בנושא ספרינקלרים, למשל, יש תקן ייעודי המסביר ומפרט איך בונים מערכות ספרינקלרים במתקנים שונים. ישנן מעבדות ייעודיות המוסמכות לאישורם. במקרה כזה, יועץ בטיחות אש דורש את אישור מעבדה ממתקין הספרינקלרים. מדובר באישור אחד מתוך רשימה ארוכה של אישורים, שתפקיד יועץ הבטיחות לקבל בסיום תהליך הבנייה – מערכת שחרור עשן, מערכת מיזוג אוויר, מערכת גילוי עשן ועוד.

הכרת דרישות החוק

לאור זאת, יועץ בטיחות האש חייב בראש ובראשונה להכיר את דרישות החוק לכל אלמנט קטן בתכנון הפרויקט ולתכלל את הדרישות לאישורים נדרשים ופעולות הכרחיות בעת הבניה. רק אחרי שמתכללים הכל – בונים תוכניות בטיחות אש סופיות.

יועץ בטיחות האש, מרכז את כל הדרישות הללו בתוכנית בטיחות אש, אשר מאושרת על ידי הגורמים המעורבים בפרויקט. ולאחר מכן – יש להעבירה לאישור של שירותי כבאות והצלה. במקביל, האדריכל מגיש בקשה להיתר בניה בעירייה, וכחלק מהבקשה להיתר, נפתח בעירייה תיק הכולל "מספר תיק", . חשוב להבהיר, שירותי כבאות והצלה יספקו בדיקה ואישור רק לפרויקט שיש לו תיק בעירייה. זהו צעד הכרחי טרם יתקבל היתר בניה.

לאחר שלב התכנון וקבלת היתר בנייה, מתחיל שלב הבנייה. בשלב זה יועץ בטיחות אש פחות רלוונטי, אלא בשלבים אלה יש צורך בשירותי ממונה בטיחות לאתר בניה לצד יצירת תכנית התארגנות אתר. לקראת גמר הבניה מגיע יועץ בטיחות האש ומתחיל בעבודתו הנוספת – ביצוע סיור סופי, איסוף כלל האישורים הנדרשים, ביצוע אינטגרציה ועוד.

נציג כיבוי אש יגיע לבדוק גם את הנכס, אך כמובן את הימצאות ותקינות כל האישורים הנדרשים. במידה שהכל תקין – יינתן אישור כיבוי אש לטופס 4.

אנחנו בחברת מוזי בוטון מספקים גם שירותי ייעוץ בטיחות אש משלב התכנון, אך גם בשלבים חלקיים שונים. למשל, חברה מעוניינת לשפץ משרד קיים בגודל 2000 מ"ר – עליה להצטייד בתוכנית בטיחות אש וייעוץ מתאים. כלומר, ישנם פרויקטים שבהם העבודה לא מתחילה מאפס אלא מקום בנוי, המעוניין לקבל ייעוץ מתאים.

שיפוץ קומה, שיפוץ משרד, מפעל, יצירת תכנית בטיחות אש, בקרה של יועץ בטיחות אש אחרי שיפוץ ועוד – אלה רק חלק מהפרויקטים הנוספים שאנו מבצעים תחת המעטפת של ייעוץ בטיחות לאש. אחת הבעיות בתחום היא שכאמור אין הגדרה ואין הסמכה ספציפית לתפקיד, חרף ניסיונות חוזרים ונשנים של שירותי הכבאות להכניס לתקנות הגדרה שכזאת. ולכן חובה לפנות כאמור לבעלי ניסיון רב בתחום, דוגמת מוזי בוטון.

זקוקים לחוות דעת בנושא בטיחות אש? צרו איתנו קשר ונשמח לסייע בפרויקט.

וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן