תאורה ובטיחות בעבודה
תאורה ובטיחות בעבודה
11/20/19

תאורה ובטיחות בעבודה

מה הקשר בין תאורה לבטיחות בעבודה?

בעבר הרחוק רק השמש היוותה את מקור האור היחיד. במאה התשע עשרה החל השימוש במנורות שמן או גז ופיתוח הנורה החשמלית על ידי תומס אדיסון ב- 1879, הפכה את התאורה לדבר המובן מאליו. התאורה החשמלית מבטלת את התלות של בני האדם במקורות האור הטבעי ומאפשרת ראייה טובה בכל אחת משעות היממה, ביום ובלילה. התאורה החשמלית תורמת רבות לפריון העבודה ולבטיחות בעבודה, אך מנגד יש בה גם סכנות והיא עלולה אף לגרום לתאונות עבודה.

מהי תאורה נכונה ובטיחותית?

תאורה נכונה היא תאורה המשלבת גם בתחום הארגונומיה. תחום זה עוסק בארגון עמדות העבודה. יש חשיבות רבה לנוחות הראייה של העובדים בהתאם לסוג העבודה שאותה הם מבצעים. לתאורה לא נכונה עלולה להיות השפעה גדולה על טעויות אנוש העלולות לגבות מחיר בחיי אדם או לגרום לנזקים כלכליים.

תאורה לא נכונה נחשבת לאחד מסוגי הסיכונים ה"בלתי נראים". היא עלולה לפגוע בבריאות העובד, בלי שהוא ידע למקד את הבעיה ולהצביע על הגורמים. תאורה לקויה יכולה להביא לעייפות כללית, לכאבי ראש כרוניים, לקשיים בריכוז ולהשפיע על פריון העבודה ועל איכות העבודה.

תאורה נכונה היא תאורה המאירה באופן ברור ואחיד את משטחי העבודה, את שולחן העבודה, את המדפים במחסן, את המעברים, את פתחי המילוט בזמן חירום ועוד. תאורה נכונה מסייעת לזיהוי ברור של הצבעים ומונעת סנוור ובוהק.

מחקרים הוכיחו כי תאורה נכונה משפיעה על מצב הרוח של העובד, מגבירה את פריון העבודה ומשפרת את התקשורת בין בני האדם,וכן מפחיתה תאונות ומחלות ומורידה באופן משמעותי את היעדרות העובדים מהעבודה.

סיכונים בטיחותיים בתאורה לקויה

תאורה לקויה עלולה לגרום לעיוורון רגעי. תאונות עבודה רבות נגרמו כתוצאה מהעיוורון הרגעי, כאשר סנוור או אור בוהק במיוחד ימנעו מהעין להסתגל לסביבה החדשה. לדוגמה: מפעילים של משטחי העמסה לא יזהו לרגע אחד את העוברים על יד משטח ההעמסה ולא יוכלו למנוע את הפגיעה.

תאורה לקויה עלולה לגרום להערכה שגויה של המיקום על הצורה או על מהירות התנועה ולגרום לפגיעות ולתאונות. כאשר יש בעיות תאורה, עוצמת תאורה נמוכה מדי או גם גבוהה מדי, עלול העובד שלא לזהות מיקום של עצמים, גם בני אנוש, ולא להעריך נכון את מהירות התנועה ולגרום לתאונות.

תאורה לקויה עלולה לגרום לבעיות בזיהוי צבעים. כאשר, לדוגמה, עובד לא יזהה בבירור את צבעם של חוטי החיווי ויחליף בין הצבעים, עלולה להיגרם פגיעה לעובד ונזקים למפעל.

תאורה לקויה משפיעה על בריאות העובד. חוסר באור או עוצמת הארה גבוהה מדי עלולה ליצור מעמס על שרירי העין ועומס על כל מערכת הראייה שיביא בסופו של התהליך לפגיעה בראייה של העובד.

תאורה לא תקינה עלולה לגרום להתחשמלות או להתלקחות במקום העבודה. גופי ציוד בלתי תקינים,עבודה לא זהירה שלא בהתאם לנוהלי הטיפול במערכות התאורה ובגופי התאורה, הם אחד הגורמים לתאונות עבודה ולנזקים כלכליים.

מאמר שיכול לסייע לך:
הדרכת בטיחות

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן