סכנות בענף עיצוב השיער
סכנות בענף עיצוב השיער
10/05/16

סכנות בענף עיצוב השיער

גורמי הסיכון הבטיחותי והבריאותי בענף עיצוב השיער הם רבים ומגוונים. הסיכוי לחלות במחלות עור גבוה פי שישה עשר בין העובדים בענף עיצוב השיער מאשר במקומות עבודה אחרים, גם בעיות שלד שריר שכיחות מאוד בין העובדים בענף וגבוהות פי חמישה מאשר בענפים אחרים. וכמו בכל מקום עבודה, גם בסלוני היופי יש סיכונים הייחודים לעובדים.

מהם גורמי הסיכון בענף עיצוב השיער?

גורמים כימיים הם סיכון רב לעובדים. בחומרים המיועדים לטיפול בשיער יש מרכיבים כימיים העלולים לגרום לדלקת עור אלרגית, לכוויות כימיות, לקשיי נשימה ובעיות בריאות נוספות. החומרים הכימיים המסוכנים נמצאים בעיקר בצבעי שיער, בתכשירי חפיפה, בתכשירים להחלקת שיער ובתכשירים לעיצוב צורת השיער.

איך למנוע?

  • יש להשתמש בחומרים הבטוחים ביותר המאושרים לשימוש על ידי משרד הבריאות. חשוב לאחסן את החומרים לפי הנחיות היצרן ולהשתמש בכפפות ובקרם הגנה בעת הצורך.
  • אוורור – העבודה בחומרים המסוכנים גורמת לפיזור של אדי חומרים כימיים באוויר. גם חלקיקי שיער ואבק גורמים לקשיי נשימה. האוורור הטבעי לא תמיד מספיק, לכן יש להיעזר באוורור מלאכותי כדי לגרום להחלפת אוויר שתסלק את שאריות החומרים הכימיקלים ואת חלקיקי האבק.
  • גורמים ארגונומיים – בעיות גב תחתון ודלקות ורידים נפוצות בין מעצבי השיער בשל העמידה הממושכת בעבודה. התנוחה המקובלת בין העובדים מאופיינת במצב של עיוות הגוף כלפי הלקוח, גורמת לכיפוף הצוואר קדימה ויוצרת בעיות בשרירי הצוואר ובחוליות הגב. מעצבי שיער רבים יושבים על כיסא גבוה ללא משענת כאשר כתפיהם מורמות, תנוחה היוצרת עומס על הכתף. נוסף על כך בעיצוב השיער יש אלמנט של עבודה חוזרת העשוי לגרום לעייפות השרירים.
    איך למנוע פגיעה מגורמים אלו?
  • כדי למנוע תנועות חוזרות ונשנות הגורמות למאמץ שרירים, רצוי לבצע רוטציה בין התפקידים.
  • כאשר מחדשים את הריהוט במספרה כדאי להתייעץ עם יועץ ארגונומי ולהזמין ריהוט מותאם ארגונומית. חשוב לבחור כסאות עם אפשרות להגבהה ולהנמכה ואפשרות לסובב אותם בקלות. יש לוודא כי כל כלי העבודה, מספריים, פן ועוד, יהיו בהישג יד ולא יידרש מאמץ להשגתם. מייבשי השיער צריכים להיות קלי משקל ובעלי רטט נמוך ככל האפשר.
    גורמים ביולוגיים כמו וירוסים, פטריות, בקטריות ועוד עלול לזהם את העובדים ולהדביק אותם ואת הלקוחות במחלות שונות. חלק מכללי העבודה חדים והם עלולים לגרום לפציעות.

דרכי מניעה

  • רצוי להשתמש בציוד חד פעמי כולל תערים ומגבות כדי להקטין את סיכויי ההידבקות בזיהומים, חשוב לעבוד עם כפפות ולהשתמש בכלי עבודה, מספרים, פינצטות ועוד, קטומים.
  • את הציוד לשימוש חוזר יש לחטא ולעקר. יש להקפיד על שטיפת ידיים קבועה, רצוי עם חומרי חיטוי בעיקר לאחר מגע עם נוזלי הגוף. חשוב להקפיד על היגיינה, לאחסן את האשפה המזוהמת במכלים סגורים, להפריד בין הכביסה הנקייה לבין הכביסה המלוכלכת ולחסן את העובדים כנגד המחלות המהוות גורם סיכון.
    תאונות בעבודה כמו החלקות, מעידות, נפילות וכוויות, סיכוני אש וסיכוני חשמל עלולות להיות שכיחות בקרב העובדים בענף. סלוני היופי מצוידים במכשור חשמלי וחלק מהעבודה מתבצע בסביבה רטובה. הרצפה הרטובה, מתיחת כבלי חשמל והיעדר מרחב תנועה מספיק בסלון הממוצע עלולים לגרום לנפילות ולהחלקות.

איך ניתן למנוע?

  • חשוב לחזק את כבלי החשמל ולהעביר אותם ממקום למקום בצורה עקיפה כדי למנוע היתקלויות. יש לשמור ועל סביבת עבודה נקייה על מעברים פנויים מחפצים. אין להשתמש בציוד חשמלי פגום, ויש לנקות מיד כל חומר שנשפך על הרצפה.
  • כדי למנוע כוויות יש להכניס בקר מרכזי בקו המים או בכל עמדת עבודה כדי לבקר את טמפרטורת המים ולמנוע כוויות.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:
בטיחות אש

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן