מניעת נזקי השמש בעבודה
מניעת נזקי השמש בעבודה
03/13/21

מניעת נזקי השמש בעבודה

עובדים רבים שחלק מעבודתם מתבצע בשמש, נחשפים לסיכונים ולמחלות רבות עקב החשיפה הממושכת לקרני השמש. הם נחשפים לשמש במשך כל ימות השנה, אך בתקופת הקיץ החשיפה מסוכנת פי כמה. עובדי בניין, חקלאיים, גננים, אנשי תחזוקה ועוד נמצאים במשך רוב שעות העבודה בחוץ, חשופים לקרני השמש המזיקות. בתקופת הקיץ מצטרפים אליהם אלפי בני נוער הנמצאים בחופשה, עוסקים בעבודות מזדמנות ועובדים שעות רבות בחוץ. חובה על המעבידים לממש את אחריותם כלפי העובדים בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה. עליהם לספק להם ציוד הגנה מהשמש, תכשירי הגנה מקרינה ולדאוג שהם ישתמשו בהם.

מהם הנזקים הנגרמים מהחשיפה לקרני השמש?

קרני השמש האולטרה סגוליות (UV) מזיקות לעור ומהוות את אחד הגורמים העיקריים להתפתחות סרטן העור, ובניהם המלנומה. סרטן העור הוא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל בשל קרינת השמש החזקה המאפיינת את האקלים בארץ. בכל שנה מאובחנים אלפי ישראלים כחולים באחד הסוגים של סרטן העור. מומחים טוענים כי הקפדה על אמצעי מיגון נגד קרינת השמש עשויה להפחית באופן משמעותי את מספר הנפגעים. קרינת השמש פוגעת בתאי מערכת החיסון הקיימים בעור, היא גורמת לפיגמנטציה, לכוויות, לפריחה ואף מזרזת את הזדקנות העור.

זו טעות לחשוב כי נזקי השמש נגרמים משיזוף בים, רוב הנזקים הם תוצאה של חשיפה מצטברת לשמש בחיי היום יום. גם אם אתם נוהגים ברכב והיד שלכם מונחת על החלון וחשופה תמיד לשמש, זה עלול להיות מסוכן.השמש היא הגורם לשמונים אחוז מהסימנים של הזדקנות העור, כתמים, קמטים ועוד. קרני השמש חודרות אל השכבה העליונה של העור, מאיצות את תהליך ההזדקנות וגורמות לכוויות. חשיפה מצטברת לשמש עלולה לגרום לפגיעה ברשתית העין ולנזקים באיכות הראייה.

איך אפשר למנוע את נזקי השמש?

  • מומלץ להימנע מעבודה בשמש בין השעות עשר בבוקר ועד ארבע אחרי הצהריים, בימים הקיץ החמים.
  • אם בכל זאת אתם חייבים לעבוד בחוץ גם בשעות החמות, רצוי לבצע את העבודות במקום מוצל כמו מתחת לסככות, שימשיה וכדומה.
  • יש ללבוש ביגוד מתאים, רצוי ביגוד קל ונושם, ללבוש חולצה ארוכה ומכנסיים ארוכים כדי לכסות ככל האפשר את הגוף ולהגן עליו מפני החשיפה לשמש
  • חשוב לחבוש כובע רחב שוליים שיגן על הפנים, על העיניים ועל הצוואר והעורף מקרני השמש.
  • יש להרכיב משקפיים שמש תקינים המסננים את מעבר הקרניים האולטרא סגוליות.
  • להקפיד למרוח את אזורי העור הגלויים עם מסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה. את קרם ההגנה יש למרוח כחצי שעה לפני החשיפה אל השמש.
  • חשוב לבצע בדיקות תקופתיות לגילוי מוקדם של סימנים המעידים על סרטן העור, זה חשוב לכולם, אך למי שחשוף לשמש במהלך שעות עבודתו זה חשוב הרבה יותר.

מהם חובות המעביד?

חובה על המעבד לספק לעובדים ציוד מגן ואמצעים הנדרשים לבטיחות מרבית בעבודה, לנושא הגנה מפני השמש מדובר בקרם הגנה, משקפי שמש וביגוד. על המעביד לוודא כי העובדים עושים שימוש באמצעי המיגון השונים. חובה על המעביד לידע את עובדיו על הסיכונים הכרוכים בחשיפה לקרני השמש ועל הציוד והאמצעים העשויים להגן עליו. חשוב לבצע הדרכות לעובדים לפחות פעם בשנה. גם המעסיקים הקולטים בני נוער לעבודה בקיץ חייבים להדריך אותם בשפה ברורה ולתת להם את עיקר ההנחיות גם בכתב.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן