מחלות מקצוע שטרם הכרתם
מחלות מקצוע שטרם הכרתם
01/05/21

מחלות מקצוע שטרם הכרתם

מחלת מקצוע, תאונות עבודה – יותר ממה שידעתם!

כאשר אנו חושבים על תאונת עבודה אנו מדמיינים לעצמנו נפילה מגובה או מגע עם זרם חשמלי הגורם לפציעה או אפילו למוות ועוד, ואילו מחלת מקצוע נקשרת בעיני רבים עם חשיפה לחומרים כימיים מסוכנים. אך רבים אינם יודעים כי יש מקרים רבים ושונים שהוכרו על ידי הביטוח הלאומי או בית הדין לעבודה כתאונת דרכים או מחלת מקצוע לאחר שהוכח כי קיים קשר סיבתי בין הפגיעה לבין סביבת העבודה או העיסוק שבו עסק הנפגע.

מחלת מקצוע, תאונות עבודה – מה אומר החוק?

החוק נותן הגדרות ברורות למחלת מקצוע או לתאונות עבודה.

תאונת עבודה היא תאונה/פציעה שארעה לעובד שכיר תוך כדי העבודה או מטעמה. באשר לעובד עצמאי תאונת עבודה היא אירוע הנגרם לעובד כתוצאת מעיסוק במשלח ידו.

מחלת מקצוע היא מחלה שבה חלה העובד עקב חשיפה לגורם סיכון במקום העבודה. המחלות המוכרות כמחלות מקצוע הן המחלות המופיעות ברשימת המחלות כפי שפורטו בסעיף 85 בתקנות הביטוח הלאומי.

מיקרוטראומה זו רצף של פגיעות חוזרות ונשנות אשר גורמות לנזק מצטבר. התמורות שחלו במדע הרפואה בשנים האחרונות מאפשרות להוכיח כי פגיעות רבות ושונות אשר עד לאחרונה לא היו מוכרות במחלת מקצוע, מזכות את הנפגעים בהכרה כנפגעי מחלת מקצוע או תאונות עבודה ומעניקות להם את כל הזכויות המגיעות בהתאם לחוק.

כדי להוכיח כי העובד חלה במחלת מקצוע יש להוכיח כי קיים קשר בין תנאי עבודתו לבין המחלה.

מחלות מקצוע ותאונות עבודה שלא הכרתם!

  • קבלן בנייה הוכר כנפגע מחלת מקצוע לאחר שהוכח כי אירוע שחווה במהלך העבודה גרם לו להתפרצות מחלת הסוכרת. לביתו של הקבלן הגיע במפתיע קבלן משנה שהועסק אצלו ואיים להצית את עצמו ואת ביתו אם הקבלן לא ישלם לו מיד את הכספים שהוא חייב לו. הלחץ שחווה הקבלן בעת האירוע גרם לו לסחרחורות ולטשטוש בראייה. ימים ספורים לאחר האירוע התפרצה בגופו מחלת הסוכרת. בחוות דעתו המקצועית אישר הרופא התעסוקתי כי קיים קשר בין פגיעה בתאי הביתה בלבלב, האחראים על ייצור האינסולין, לבין אירועי דחק קשים. בית הדין לעבודה הכיר בקבלן כנפגע מחלת מקצוע.
  • שותף בחברה כלכלית גדולה התאבד עקב קשיים כספיים בחברה. השותף שביקש משותפו לעבודה לצאת מהשותפות ולהתחיל לעבוד כשכיר במקום אחר, נתקל בסירוב תקיף של השותף. ההרגשה כי נבצר ממנו לשקם את חייו הביאה אותו להתאבדות מיד לאחר השיחה עם השותף. בית הדין לעבודה קיבל את הטענה כי קיים קשר ישיר בין השיחה האחרונה שניהל המנוח עם שותפו לבין ההתאבדות. בית הדין הכיר בו כנפגע תאונת עבודה וזיכה את האלמנה והיתומים בכל הזכויות המגיעות להם.
  • עובד במפעל סאיקלון בכרמיאל הוכר כנפגע מחלת מקצוע בשל פגיעה בברכיים. העובד שעסק בתיקון מטוסים ומסוקים והרכבת חלקים בילה את רוב שעות העבודה בכריעה על הברכיים. נוסף על כך במשך שעות רבות הוא נאלץ לכופף את ברכיו כדי להביא ציוד וכלי עבודה. המאמץ התעסוקתי גרם לו לפגיעה חמורה ברגליים ולכאבי ברכיים.

לאחר שהרופא התעסוקתי הוכיח כי יש קשר בין העבודה לבין הפגיעה בברכיים, קבע השופט כי הכאבים שמהם סובל הנפגע הם תוצאה של מחלת מקצוע.

מאמר נוסף שעשוי לעניין אותך:
הדרכת בטיחות

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן