מחלות מקצוע בעידן החדש
מחלות מקצוע בעידן החדש
06/05/19

מחלות מקצוע בעידן החדש

שוק העבודה השתנה והעידן החדש מאופיין במקצועות חדשים וגם בסיכונים מקצועיים כמו מחלות מקצוע שלא הכרנו ולא היו נפוצות בעבר. לצד מחלות המקצוע החדשות, עדיין לא פסו מהעולם גם מחלות המקצוע הוותיקות המסכנות את העובדים כבר שנים רבות. כדי שהמחלה שממנה סובל העובד תוכר כמחלת מקצוע יש להוכיח קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי העבודה.

מחלות המקצוע של עובדי ההיי – טק בעידן החדש

העבודה בענף ההיי – טק מאופיינת בישיבה ממושכת מול המחשב. דלקות פרקים ודלקת בגידים הן מחלות נפוצות מאוד בקרב עובדי ההיי – טק, מחלות שגורמות לסבל רב, אובדן כושר עבודה, לעתים זמני ולעתים קבוע , להיעדרות מהעבודה ולהפסד שכר.

עבודה בתחום  ההיי – טק מאופיינת ברמות מתח ולחץ גבוהים. שעות רבות של עבודה מול המחשב ללא תזוזה, אירועים מלחיצים כמו סכנת פיטורין ועוד עלולים לגרום לבעיות נפשיות.  לאחרונה, בית הדין לעבודה הכיר בהתקף לב שנבע מפיטורים פתאומיים כתאונת עבודה.

פקקת ורידים היא מחלה המאפיינת עובדי היי טק שנאלצים לטוס טיסות ארוכות לעתים תכופות. פקקת ורידים היא מחלה שבה נוצרים קרישי דם בוורידים. לעתים פקקת ורידים יכולה להיות שטחית, אך לעתים היא עלולה להיות עמוקה ומסוכנת ולהביא, במקרים קיצונים, למוות פתאומי עקב תסחיף ריאתי. המחלה נוצרת בעיקר באזורי הגוף התחתונים כאשר קצב זרימת הדם יורד, בין השאר, בשל חוסר פעילות ממושכת.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחומי ביו טכנולוגיה וההנדסה הגנטית העלו מאוד את שיעור העובדים הנחשפים לחומרים מסוכנים. עובדי המעבדות, עובדים ביולוגיים, כימאים ועוד נחשפים לחומרים אשר עלולים מאוד לסכן אותם ולגרום למחלות כמו סרטן, פרקינסון, אסטמה ועוד.

מחלות המקצוע של עובדי הסיעוד בעידן החדש

העידן החדש מאופיין בתוחלת חיים ארוכה. רוב הקשישים נעזרים במטפלים ובעובדים סיעודיים, גורם שהביא לעלייה משמעותית בשוק עובדי הסיעוד. מטפלים רבים נאלצים להרים, לנייד, להשכיב וגם לרחוץ את הקשישים. "הרמת המשא" עלולה לגרום לכאבי גב, לפריצות דיסק ולעוד מחלות אורטופדיות שונות.

חשיפה לחומרים מסוכנים ב"עולם הישן"

חשיפה חומרים מסוכנים אינה מאפיינת רק את המקצועות החדשים, גם העובדים ב"עולם הישן", כמו מפעלי תעשייה ועוד, חשופים לחומרים מסוכנים ועלולים לחלות בסוגים שונים של מחלות המאופיינות כמחלות מקצוע.

בבתי עסק קטנים כמו מכוני קוסמטיקה ומספרות, נגריות, קונדיטוריות ועוד עלולים העובדים להיחשף לחומרים רעילים בלי שיהיו מודעים לכך.

כדי לצמצם את הסכנות ואולי אפילו למנוע אותן, חובה על המעביד לספק לעובדים ציוד מגן אישי, לנקוט אמצעי זהירות, לאחסן במקום בטוח את החומרים הסוכנים ולבצע מעקב אחרי רמת החשיפה. על העובד מוטלת החובה לדרוש מהמעביד לספק לו ציוד מגן אישי ותקני ולעבור בדיקות תקופתיות אצל רופא תעסוקתי.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן