הרמת משאות נכונה
הרמת משאות נכונה
12/14/18

הרמת משאות נכונה

הרמת משאות ומשקלים – הרמה נכונה היא ההבדל בין נכות לבין בריאות 

עבודה פיזית ממושכת, לאורך שנים ארוכות, יכולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים למבנה השלד שריר של העובד (גב, מרפקים וברכיים, כתפיים צוואר וכדומה), אם לא ישמור על כללי זהירות בעת הרמת משאות כבדים. תנועות לא נכונות ושיטה לא נכונה להרמת משא כבד עלולים להוביל לפריצת דיסק בחוליות עמוד השדרה ולכאבי גב משמעותיים ביותר, כאבים שעלולים במקרים רבים להשבית את הסובל מהם מעבודתו.

אין חוק בישראל המגדים את המשקל שמותר להרים, אך מקובל לאמץ את הסטנדרט האמריקאי שממליץ לגבר לא להרים משא שמשקלו מעל 25 ק"ג ולאישה לא להרים משא שמשקלו מעל 20 ק"ג. הסטנדרט האירופאי ממליץ לגבר משא עד 20 ק"ג ולאישה עד 18 ק"ג.

הרמת משאות – בעיות גב אינן גזירת גורל

אפשר להפחית באופן משמעותי את הסיכון הטמון בעבודה פיזית שכזו. שימוש נכון בידיים, ברגליים ובגב, עשויים להיות ההבדל בין נכות לבין בריאות:

  • סוף מעשה במחשבה תחילה. תכננו את אופן ההרמה באופן מדוקדק. בדקו מהן נקודות האחיזה האפשריות, מהו מרכז הכובד של המשא וכיצד ניתן להרים אותו באופן בטוח. מדובר בבדיקה קצרצרה שעשויה למנוע החלמה ממושכת מנזקים שייגרמו לגב כתוצאה מהרמה לא נכונה של המשא.
  • לשמור על גב זקוף בעת הרמת משא. גב זקוף הוא גב בריא. נולדנו עם גב זקוף וכזה אנחנו צריכים לשמור עליו.
  • חשוב להשתמש בשרירי הרגליים להרמת המשא. יש לגשת אל המשא הכבד בברכיים כפופות (ובגב זקוף, כמובן) ולהתרומם מן הישיבה בברכיים כפופות לעמידה זקופה. הכוח שבשרירי הרגליים יכול לדחוק משאות כבדים ביותר. כדאי מאוד גם להציב את כפות הרגליים ברוחב הכתפיים לקבלת בסיס תמיכה רחב ויציב ככל שניתן של הגוף (תמונות למעלה ולמטה).

        

החזיקו את המטען קרוב לגוף והרימו אותו על-ידי דחיפה כלפי מעלה של הרגליים.

הרמת משאות – איך מרימים נכון?

קרוב זה טוב. החזיקו את המשא הכבד קרוב ככל שניתן אל הגוף. ככל שהמשא רחוק יותר מן הגוף, כך צריכים השרירים שסביב עמוד השדרה להתאמץ יותר והדבר עלול לגרום ללחץ על עמוד השדרה ולנזקי גב.

יש לכווץ את שרירי הבטן בזמן המאמץ. שרירי הבטן תומכים בגב, לכן מומלץ לעובדים בהרמת משאות כבדים ולסובלים מכאבי גב להתאמן ולחזק את שרירי הבטן. התוצאות והתמיכה בגב מורגשת במהירות רבה מאוד.

אל תסתובבו ותתכופפו בבת אחת. שילוב תנועות גב הכוללות סיבוב שלו לאחד הצדדים וכיפופו לפנים נחשב למזיק ביותר לעמוד השדרה. במידת הצורך, פצלו את התנועות, קודם הרימו את המשא ורק לאחר מכן הסתובבו אתו אל המקום הרצוי.

אל תבצעו תנועות פתאומיות. הגוף צריך להתרגל בהדרגה אל המשקל שהוא מרים. כאשר אתם מרימים לאט את המשא הכבד, השרירים שלכם מתכווננים ומכינים את עצמם אל המשימה. כאשר אתם פתאום מבצעים תנועה חפוזה אתם עלולים 'להפתיע' את השרירים. מצב זה עלול לגרום לכך שעומס הכובד ייפול על שריר שלא הצליח לגייס את כל תשומות האנרגיה הנדרשות. הסכנה הטמונה בהתנהלות שכזו היא פציעות בשריר, הכרוכות בהחלמה ממושכת למדי.

אתם לא סופרמן, וזו לא בושה לבקש עזרה. כאשר מדובר בחפץ כבד מדי, לא כדאי לנסות ולהיראות גיבור על. בקשו עזרה מעמית לעבודה או מחבר כדי לשמור על הגב שלכם.

הרמה בצוות יכולה לצמצם את העומס בחצי.
תכננו יחד את שלבי ההרמה כדי למנוע תנועות לא מתואמות.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

מאמר חשוב נוסף: תיק שטח

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן