ארגונומיה
ארגונומיה
01/09/19

ארגונומיה

רוב האנשים חושבים כי ארגונומיה היא משהו הקשור בישיבה מול המחשב או בסוג של תיקי גב, אך לא רק. ארגונומיה היא תורה מדעית, העוסקת ביצירת התאמה בין העובד לסביבת עבודתו ולתפקידו. הארגונומיה מתייחסת לאדם, למכונות, לסביבת העבודה ופועלת לשיפור האינטראקציה בניהם. מטרת הארגונומיה היא לאפשר תפקוד אופטימאלי של העובד, למנוע תאונות עבודה, מחלות עבודה, טראומות גופניות מצטברות ולשפר את היעילות בעבודה.

ארגונומיה בעבודה – למה זה חשוב?

בשנים האחרונות הארגונומיה הפכה לאחד הנושאים המרכזיים בתעשייה, בשל אובדן ימי עבודה רבים ובשל הסבל הנגרם לעובדים כתוצאה מבעיות ארגונומיות, כמו למשל בעיות שרירים או בעיות בשלד ועוד. מחקרים רפואיים הוכיחו כי מחלות שרירים או בעיות בשלד עלולות להיגרם כתוצאה מחשיפה ממושכת לתנוחות עבודה לקויות ולתנאי סביבה בלתי מתאימים במפעלי התעשייה, בארגונים וגם במשרדים. חשיפה ממושכת לליקויים הנ"ל עלולה להוביל לפגיעה מצטברת ולגרום לדלקות בגידים, לכאבי שרירים ואף לפגיעה במערכת העצבים. מחלות שריר– שלד הן בין הגורמים המרכזיים להיעדרויות עובדים. לשכת הסטטיסטיקה בארצות הברית דיווחה כי בשנים האחרונות פגיעות ארגונומיות היוו כשישים אחוז מההיעדרויות בעבודה.

המוסד לבטיחות וגיהות ואגרונומיה

בשנת 2008 הוציא המוסד לבטיחות וגיהות מדריך יישום והנחיה להטמעת נהלי בטיחות בעבודה. פרק שלם במדריך דן בהטמעת עקרונות הארגונומיה כחלק מהטמעת הבטיחות והגיהות התעסוקתית. הטמעת כללי הבטיחות מורכבים משלושה שלבים.

השלב הראשון הוא זיהוי גורמי הסיכון. אלו פעולות שנועדו לאתר את גורמי הסיכון בסביבת העבודה.

השלב השני הוא שלב הערכת הסיכונים. לאחר שזוהו הגורמים הפוטנציאליים העלולים לסכן את העובד,

יש לבצע הערכת סיכונים ולוודא כי דרישות העבודה אינן חורגות מיכולותיו הטבעיות והגופניות של העובד. השלב השלישי הוא שלב הבקרה או השליטה בסיכונים. יש לבצע פעולות שמטרתן היא מזעור הסיכונים לפגיעה באנשים, על ידי הקמת תשתית להטמעת עקרונות האגרונומיה בסביבת העבודה ובמציאת פתרונות אגרונומיים באמצעות שיטות ואמצעים הנדסיים או בהדרכת העובדים לפעילות בהתאם לעקרונות האגרונומיה.

עם נתוני הסטטיסטיקה אי אפשר להתווכח

משרד העבודה האמריקאי מדווח כי הודות לשיפור אגרונומי בארגונים ובמפעלים רבים הושגו התוצאות הבאות:

  • תחלופת העובדים פחתה באופן משמעותי.
  • שיעור ימי המחלה פחת בארבעה עשר עד עשרים וחמישה אחוזים.
  • אחוז אירועי הלב ובעיות בכלי הדם בקרב העובדים פחתו בשיעור ניכר.
  • מספר הנפצעים בתאונות עבודה במפעלים או בארגונים פחת בעשרים וחמישה אחוז.
  • סכום הכסף שנידרש כדי לשלם פיצויים לעובדים שנפגעו פחת בארבעים וחמישה אחוזים.
  • מצב הרוח של העובדים, המוטיבציה והיעילות האישית המוגברת עלו מאוד כתוצאה מהשיפורים בתחום הארגונומיה.
  • גם בישראל דיווחו מפעלים רבים על שיפורים ניכרים בעקבות התייעלות ארגונומית.
  • חברת "אסם", לדוגמה, דיווחה כי בין השנים 2002 ו- 2003 נחסכו כשבע מאות ימי עבודה ובין השנים 2005 ועד 2006, ניכר שיפר משמעותי בהפחתת תאונות עבודה ומחלות מקצוע, הודות לפעילות אקטיבית בבטיחות ובארגונומיה.
  • גם חברת "מוטורולה" דיווחה כי הצליחה להפחית באופן משמעותי תלונות על בעיות שרירים ושלד כתוצאה מהטמעת העקרונות הארגונומיים וחסכה ימי עבודה רבים.

מאמר קשור:
ממונה בטיחות

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן