ציוד עבודה לגובה
ציוד עבודה לגובה
10/12/18

ציוד עבודה לגובה

תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בגובה) התשס"ז, מגדירות את המונח ציוד עבודה לגובה כ"ציוד מגן אישי הנועד לשימושו של האדם בעבודה, בדרך של לבישה, הרכבה, חבישה או נשיאה". ציוד המגן האישי נועד להגן על העובד מפני כל סיכון העלול לפגוע בבריאותו או בבטיחותו. ציוד המגן האישי כולל מספר אביזרים כמו רתמת גוף, קסדה עם סנטריה, חבל תמיכה ומיקום, טבעות, אונקלים, עכברי סולם ואמצעים לשיכוך הנפילה.

איך לקנות נכון ציוד בטיחות לעבודה בגובה?

כאשר אנו קונים ציוד אישי לעובד יש להקפיד על מספר פרמטרים. האם למוצר יש תו תקן מתאים? בהתאם לתקנות, כל ציוד אישי המיועד לעבודה בגובה חייב לעמוד בדרישות התקן הישראלי 1840. לכן לפני שאתם קונים ציוד מגן אישי חובה לבדוק האם הוא בעל תו תקן כנדרש.

האם המוצר מתאים לסוג העבודה שאותה נדרש העובד לבצע? חשוב להקפיד על התאמת הציוד לסוג העבודה. לעובד במה, לדוגמה, יידרש ציוד מגן אישי שונה מאשר לפועל העוסק בגיזום עצים גבוהים או בתיקון קווי חשמל הנמצאים על עמודים גבוהים. ציוד שלא מתאים לסוג העבודה, לא רק שהוא אינו רלוונטי ולא יעיל, אלא הוא עלול אף לגרום לאי נוחות, לסרבול ולפגום בבטיחות העובד.

האם המוצר נוח לשימוש? כמו בכל המוצרים, גם במוצרים שנועדו להגנה על העובדים יש מספר יצרנים לכל מוצר. חשוב לבחור את המוצר הנוח ביותר לשימוש. לדוגמה, טבעת בעלת מנגנון נעילה ידני נוחה פחות מאשר טבעת בעלת מנגנון נעילה אוטומטי. מהו אורך חיי המוצר? לכל מוצר יש תאריך תפוגה. רצוי להשוות בין היצרנים השונים ולבחור את המוצר העמיד ביותר, מוצר שישמש אתכם לזמן רב בלי לפגוע בבטיחותו.

איך לשמור ולתחזק את הציוד?

שימוש במוצר שפג תוקפו עלול לסכן את העובד. כאשר קונים, לדוגמה, רתמות בטיחות, רצועות, חבלים, סופגי אנרגיה ועוד, חובה לבדוק מתי פג התוקף של המוצר ולעקוב אחר התאריך. לפני כל שימוש בציוד בטיחות לעבודה בגובה, יש לבדוק האם המוצר תקין, גם אם עדיין לא פג תוקפו.

במוצרים העשויים מחומרים סינטטיים נסו לזהות סימני התארכות או רוחב לא אחיד, לבדוק האם המוצר איבד את האלסטיות שלו, האם יש סימני פרימה בתפרים העלולים להעיד על שחיקת המוצר, האם יש שינויים בצבע או בעובי, המקורי ובדקו היטב האם האבזמים מתפקדים באופן תקין.

בכל ציוד מחומר מתכתי כמו טבעות, אונקלים עכברי סולם ועוד, חשוב לבדוק כי המוצר שלם וכל החלקים מחוברים כנדרש. יש לנסות האם כל החלקים מתפקדים היטב. לדוגמה, נסו את מנגנון הנעילה ובדקו את תקינות המנגנון או הקפיץ. כאשר אתם מזהים חלודה, סדקים או עיוות בכל אחד מהמוצרים, אסור להשתמש בו.

לפני השימוש בכל בציוד עבודה בגובה העשוי מחומר הפלסטיק יש לזהות חתכים, עיוותים, סדקים, שינוי צבע עקב חשיפה לקרני השמש או למקור חום אחר, תפקוד לקוי של מנגנונים שונים ועוד. אם זיהיתם את אחד מהסימנים, אין להשתמש בציוד זה. בנוסף, חשוב גם לעבור הדרכת בטיחות לעבודה בגובה, בכדי למנוע תאונות מיותרות.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן