עבודה במשמרות

עבודה במשמרות – מהם הסיכונים ואיך אפשר להקטין אותם?

עבודה במשמרות מוגדרת כעבודה מחוץ לשעות העבודה המקובלות, עבודה בשעות הערב או עבודה בשעות הלילה.

ד"ר לובה פושנוי, רופאה תעסוקתית ראשית במשרד הכלכלה, טוענת כי לעובדים במשמרות לילה סיכון גבוה לחלות במחלת הסרטן וכי העבודה בלילות מגבירה את הסיכון לחלות במחלות של דרכי העיכול, כלי דם והפרעות כרוניות בשינה.

חשוב לדעת – קביעות אלו מגובות במחקרים מעמיקים.

מחלות מקצוע האופייניות לעובדי משמרות

מחקרים מראים כי הסיכון של עובדי הלילה לחלות במחלת הסרטן גבוה בעשרים עד שבעים אחוז בהשוואה לעובדים בשעות היום. החוקרים משערים כי מקצב ה"שינה- ערות" של העובדים במשמרות משתבש, פוגע בשעון הביולוגי וכתוצאה מכך גם במערכת החיסון. גם להורמון המלטונין המופרש במוח בעיקר בשעות הלילה יש תפקיד חשוב בשעון הביולוגי ובמערכת החיסון.

גם גורמים נוספים כמו קשיי הסתגלות לעבודה במשמרות מתחלפות, חוסר שינה כרוני, תזונה לא בריאה המאפיינת את עובדי המשמרות, היעדר פעילות גופנית, עישון כבד, כל אלו עלולים לפגוע במערכת החיסון.

מחקרים שנעשו בנושא

מחקר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווח כי עובדי משמרות הלילה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח את תסמונת המעי הרגיז וכאבי בטן, הרבה יותר מאשר העובדים שעות העבודה הסטנדרטיות.

מחקר שבדק את הסיכון לחלות במחלות לב בשל עבודה במשמרות ופורסם בכתב העת היוקרתי British Medical גילה כי לעובדים בשעות לא שגרתיות יש עלייה בעשרים ושלושה אחוז בסיכון לחלות במחלות לב ועלייה של חמישה אחוז בסיכויים לחלות בשבץ.

מחקר שפורסם בכתב העתAnnals of Neurology מדווח כי מחלת הטרשת הנפוצה שכיחה יותר בקרב חולים שבצעירותם עבדו במשמרות.

נדודי שינה וישנוניות יתר בשעות בלתי שגרתיות הם אחד מהתסמינים הבולטים של עבודה במשמרות. הם גורמים ללאות, להירדמות בלתי רצונית, לתגובות איטיות, לרגזנות ולירידה בתפקוד. נמצא כי נשים העובדות המשמרות חשופות יותר לפגיעות בעבודה ולפיתוח חלק מהתסמינים הנ"ל. החוקרים מסבירים כי נשים עוסקות בטיפול בילדים, מוטלת עליהם אחריות רבה לניהול משק הבית, ולכן הן אינן יכולות להשלים שעות שינה איכותיות ומספקות.

מה הפתרון?

הרופאים טוענים כי ממצאי המחקרים לא צריכים למנוע מהאנשים לעבוד במשמרות, אך עליהם להיות במעקב רפואי, לעבור בדיקות ולעקוב אחרי מדדים רפואיים כמו רמת סוכר בדם, רמת כולסטרול ועוד.

על העובדים במשמרות לאמץ אורח חיים בריא. עליהם לאכול תזונה נכונה ובריאה, לבצע פעילות גופנית קבועה, להקפיד על שעות שינה מספקות ולהימנע מעישון.

פרופסור לביא, הדיקן לשעבר של הפקולטה לרפואה בטכניון והעורך הראשי של כתב העת האירופאי לחקר השינה, ממליץ לשנות את מתכונת העבודה במשמרות, במקום שלוש משמרות של שמונה שעות, כפי שמקובל כיום, לעבור לעבוד בשתי משמרות בנות שתיים עשרה שעות כל אחת.

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:
ממונה בטיחות