מפגע תעסוקתי בתחום ההובלות

עובדים רבים המועסקים בענף ההובלות חשופים למפגעים ולנזקים בריאותיים רבים כתוצאה מגורמים שונים. הרמת חפצים במשקל כבד זהו אחד מהגורמים המרכזיים לפגיעות גופניות בעיקר לפריצת דיסק, לדלקות בשרירים, בשכמות ובצוואר ואף לפגיעה בסיבי העצבים העוברים דרך הצוואר והכתפיים אל הידיים והאצבעות. אם נקפיד על כללי הבטיחות נוכל למזער את הסיכונים או אפילו למנוע אותם.

באופן טבעי פריצת דיסק נוצרת עקב הבלאי של הדיסק כתוצאה מהתבגרות טבעית של הגוף. ככל שאנו מתבגרים נוזל הג'לטיני הנמצא בחלק הפנימי של הדיסק מאבד את הגמישות ואת היכולת לספוג זעזועים. פריצת דיסק המתרחשת באופן טבעי אינה נתונה לשליטתנו.

מהם הנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מהרמת משאות כבדים?

העובדים בתחום הובלות נאלצים להרים משאות כבדים כחלק משגרת העבודה. הם חשופים לנזקים בריאותיים רבים ובניהם פריצת דיסק ודלקות בשכמות בצוואר ובשרירים. הנזקים הבריאותיים עלולים להיגרם כתוצאה מהרמת משאות ממושכת ותמידית, או מאירוע חד פעמי בשל עומס קיצוני או בשל הרמה בלתי נכונה.

בניגוד לגורמי הסיכון הטבעיים, גורמי סיכון בעבודה כמו למשל הרמת משאות כבדים ועומס פיזי קבוע על הגב, עלולים לגרום לפריצת דיסק גם בגיל צעיר. גורמי סיכון אלו ניתנים לשליטה. באמצעות הקפדה על הכללים הנכונים להרמת משאות נוכל למזער את הנזקים הבריאותיים או להימנע מהם.
חוקרים באוניברסיטת תל אביב עקבו אחרי עובדים הנדרשים להרים משאות כבדים, והצליחו להוכיח כי נוסף על הסיכון לדלקות בשרירים, בצוואר ובשכמות, הרמת מטען כבד עלולה לפגוע גם במערכת העצבים.

האם אפשר להימנע מפגיעות גופניות, ואיך?

בעת הרמת משאות יש להפעיל את שרירי הירכיים, הבטן והידיים ולא את שרירי הגב. לפני הרמת המשא יש לכווץ את שרירי הבטן, ולהרים את המשא בעזרת שרירי הרגליים. יש לשמור על גב ישר ולא לכופף את המותניים. אם ברצונכם להטות את הגוף קדימה, הטו את כל הגוף ולעולם לא את המותניים.

%d7%94%d7%a8%d7%9e%d7%aa_%d7%93%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%9d_%d7%9b%d7%91%d7%93%d7%99%d7%9d

%d7%9e%d7%a4%d7%92%d7%a2_%d7%aa%d7%a2%d7%a1%d7%95%d7%a7%d7%aa%d7%99_%d7%94%d7%a8%d7%91%d7%9e%d7%aa_%d7%9e%d7%a9%d7%90_%d7%a0%d7%9b%d7%95%d7%a0%d7%94

יש להשתמש בכל אמצעי העזר העומדים לרשותכם כמו עגלות הרמה, מנופים, אמצעי שינוע ועוד. לפני שאתם מרימים את המשא ודאו כי ציוד העזר תקין, ידיות האחיזה עמידות ואינן חלקות והרצפה קשה מאוזנת ונקייה. אל תעשו קיצורי דרך ואל תעברו בין ערמות ומכשולים שונים כדי להימנע מסכנת נפילה או מעידה.

משקל מקובל להרמה חד פעמית הינו 25 ק"ג לגבר ו- 20 ק"ג לאישה, במידה והמשא כבד או בעל צורה המקשה על הרמתו, אל תהססו לבקש עזרה מחבר.

על המעסיק להדריך את העובדים איך להרים נכון ולספק לו ציוד מתאים ואמצעי הגנה.

מאמר קשור:
ניהול סיכונים