ישיבה בזמן העבודה

יושבים הרבה בעבודה? אתם מסכנים את הבריאות שלכם!

הרבה מאוד אנשים מבלים מחצית משעות היום ואולי גם יותר, בישיבה ממושכת בעבודה. מחקרים שנעשו בעולם מדווחים כי ישיבה ממושכת עלולה לגרום לנזקים גופניים בכל אחת ממערכות הגוף. גם אנשים שעוסקים בפעילות ספורטיבית לאחר שעות העבודה חשופים לסיכונים בריאותיים. המחקרים מוכיחים כי עצם הישיבה עצמה ולא רק היעדר פעילות גופנית, תורמת להידרדרות במצב הבריאות.

ישיבה ממושכת עלולה לגרום לנזקים בריאותיים

שעות ישיבה ארוכות עלולות לגרום ללחץ דם גבוה, להגברת רמת השומנים והכולסטרול בדם, להפרעה בספיגת הגלוקוזה בתאי השריר ולבעיות של השמנת יתר. הפרעות אלו נמצאו אצל עובדים רבים שישבו שעות ארוכות בעבודה, גם אם לאחר העבודה הם עסקו בפעילות גופנית, הלכו לחדר כושר ועוד.

לישיבה ממושכת יש השפעה שלילית על חילוף החומרים, על פעילות הלב והריאה ועל פעילות השרירים והיא מהווה גורם סיכון לפעולת הלב.

ישיבה ממושכת עלולה לגרום לבעיות גב. היא מעבירה עומס מוגבר על מפרקי הגב, על הרצועות, על השרירים ועל הדיסקים הבין חולייתיים. העומס המוגבר הוא גורם מרכזי בבעיות הגב וככל שהישיבה מתמשכת, העומס גובר ויחד אתו גדלים הסיכונים.

ישיבה ממושכת גורמת להשמנת יתר, גם אם אתם מקפידים על תפריט דל קלוריות. מחקרים שבדקו את הרגלי החיים של שתי קבוצות עובדים גילו כי על אף ששתי הקבוצות אכלו תפריט יומי זהה והועסקו בעבודה בישיבה, הקבוצה שישבה בממוצע שעתיים וחצי יותר מאשר הקבוצה השנייה, סבלה ממשקל יתר. תוצאות המחקר לימדו את החוקרים כי השמנת יתר אינה תלויה רק בספירת קלוריות, אלא ישיבה ממושכת מערערת את מנגנוני המטבוליזם בגוף וגורמת להשמנה.

השינויים המטבוליזם הנגרמים כתוצאה מישיבה ממושכת תורמים לסיכון מוגבר למחלת הסוכרת. המחקר לימד כי ככל שהעיסוק של העובד כרוך בפעילות רבה יותר, כך הסיכוי למחלת הסוכרת ולבעיית יצר לחץ דם נמוך.

מי רוצה לעשות פעילות גופנית במשרד ולא יכול?

מקומות עבודה רבים, פחות בארץ ויותר בחו"ל, הפנימו כי ישיבה ממושכת גורמת לירידה בפריון העבודה והיעדרויות רבות של עובדים. יש מקומות עבודה שבנו חדרי כושר לעובדים ומאפשרים לכל עובד לקחת הפסקה קלה לפעילות ספורטיבית, יש שהביאו מאמן כושר לשעת אימון במשרד ויש המשחררים את העובדים להפסקה כדי לצאת לחדר כושר קרוב, להתאמן ולחזור. גם אם אינכם עובדים במקום עבודה המאפשר פעילות גופנית בשעות העבודה, אתם לא חייבים לוותר.

העמידה בזמן העבודה משחררת את הגוף, מפחיתה את העומס על הגוף ואפילו מגבירה את ערנות העובדים. נסו לעמוד מפעם לפעם גם כשאתם מקלידים על המחשב או מדברים בטלפון. ש"י עגנון ותיאודור הרצל העידו על עצמם כי נהגו לכתוב בעמידה, הרצל סיפר כי את ספרו "מדינת היהודים" כתב בשכיבה, בעמידה וגם בהליכה ברחוב.

אם אין באפשרותכם לעבוד גם בעמידה, אמצו לעצמכם הרגלי עבודה חדשים והקפידו על תנועתיות קטנה גם במשרד. אם אתם רוצים למשל, להעביר מסר לחבר לעבודה היושב במרחק של כמה חדרים מכם, אל תשלחו לו מייל ואל תרימו טלפון. קומו מהכיסא, גשו אליו, דברו אתו בעמידה וחזרו לעבודה.

יוצאים להפסקת אוכל? אל תרדו ותעלו במעלית. הקפידו לעלות ולרדת רק במדרגות.

מפעם לפעם קומו מהכיסא, הרימו ומתחו את הידיים והעבירו משקל מרגל לרגל. אפילו שינוי תנוחה בזמן ישיבה ממושכת תועיל.

מאמר שעלול לסייע לך: הדרכת בטיחות אש