השמנת יתר ובטיחות בעבודה

ארגון הבריאות העולמי מדווח כי השמנת יתר הפכה למגפה עולמית. אחד וחצי מיליארד מבוגרים, מעל גיל עשרים, בעולם סובלים מעודף משקל. בישראל למעלה מארבעים ותשעה אחוז מבני העשרים פלוס סובלים מעודף משקל. ההשמנה אינה רק בעיה אסתטית, היא משפיעה על בריאות האדם ועל יכולת התפקוד שלו בעבודה.

עודף משקל מהווה גורם סיכון לעובדים

השמנת יתר מגבירה את הסיכויים לפגיעה בעובדים. נתוני הסטטיסטיקה מאוששים את ההנחה הנ"ל.

בין עובדים שמנים יש שיעור גבוה יותר של פגיעות בגפה העליונה במהלך העבודה.

השמנת יתר היא אחד מגורמי הסיכון העיקריים לתסמונת שורש כף היד.

בקרב עובדים בעלי משקל יתר נמצאה שכיחות גבוהה ביותר של דלקת פרקים, במיוחד בין העובדים בעבודה מאומצת.

מחקרים רפואיים הוכיחו כי השמנת יתר גורמת לתחלואה במחלות לב וכלי דם, מחלות אשר גורמות להיעדרויות רבות של עובדים מהעבודה.
להשמנת היתר יש השלכות רבות אשר משפיעות על יכולת התפקוד של העובדים.

לעובדים הסובלים מכך יש נטייה לעייפות ולחולשה, במיוחד כאשר נדרש מהם מאמץ ממושך. הם גם איטיים הרבה יותר מעובדים בעלי משקל תקין.

עובדים אלו מוגבלים בטווח התנועה כמו למשל בעת כיפוף גב או בהושטת יד לעומת עובדים בעלי משקל תקין.

יש להתאים את סביבת העבודה לעובדים הסובלים מהשמנת יתר

בכל מקומות העבודה יש צורך להתאים את עמדת העבודה לממדי הגוף של העובד בעל עודף המשקל. חשוב לדאוג למרווח תנועה מתאימים וגישה נוחה אל עמדת העבודה.

כדי לחסוך מהעובד מאמץ מיותר ולמנוע את הצורך בהושטת יד למרחוק מומלץ לקרב את עמדת העבודה אל העובד. יש להציב את עמדות העבודה בגובה ביניים, בין הברכיים לגובה הכתף כדי למנוע את הצורך בכיפוף ברכיים ובתנועות מסורבלות.

מומלץ לאפשר לעובד לגוון את התנועות ואת הפעילות בזמן העבודה, לעשות רוטציה בין מטלות שונות, כדי למנוע עייפות ועומס יתר על מפרקים מסוימים.

סובלים מעודף משקל? אפשר גם אחרת!

מרבית העובדים נמצאים במשך רוב שעות היום בעבודה. את רוב המזון הם צורכים בשעות האלו. לחץ, עייפות, דרישות גבוהות מהמעסיק ושעות עבודה ארוכות מובילים את העובדים היישר אל המטבחון או לחנות הקרובה ולאכילה בלתי מבוקרת.

היעדרויות מהעבודה, עייפות וחוסר ריכוז הן בין הגורמים המאפיינים את העובדים הסובלים מהשמנת יתר. כדי למנוע זאת ולדאוג לבריאות העובדים, על המעביד לשתף פעולה עם העבדים במלחמה נגד ההשמנה.

בפגישות עסקים, בישיבות ארוכות וממושכות לא מומלץ להגיש בורקסים ועוגות. חשוב לשנות את הרגלי האכילה, להגיש ירקות, פירות עשירים בסיבים תזונתיים ואם צריך גם מרק חם ומשביע, אך דל קלוריות.

חשוב להציב בכל מקום עבודה, במקום בולט, מתקן לשתיית מים. המים מהווים שבעים אחוז מהגוף, הם משפיעים על יכולת הריכוז ועל הערנות בעבודה. שתייה מרובה במשך היום מונעת נשנושים והתקפי אכילה לא מבוקרים.

 

מאמר נוסף שעשוי לעניין:
הדרכת בטיחות כללית