הרמת משאות נכונה

טלטול ידני של משאות הוא אחד מבין הגורמים העיקריים של פגיעה והפרעות שריר – שלד. בכל שנה מדווחים בארצות הברית על למעלה מחצי מיליון מקרים של פגיעות כתוצאה מהרמת משאות ובניהן פגיעות בגב, פגיעות בכתפיים ובגפיים העליונות.

הפרעות שריר – שלד גורמות לכאבים ממושכים, טיפולים רפואיים והיעדרויות רבות מהעבודה. מעסיקים רבים נאלצים להתמודד עם עלויות כספיות גבוהות בשל פגיעות כתוצאה מהרמת משאות.

הרמת משאות – מהם גורמי הסיכון?

הסיכון לפגיעות בגב גובר במצבים שונים כמו משא כבד מדי, משא גדול מדי, משא קשה לאחיזה, משא לא יציב או לא מאוזן הגורם לנטל לא שווה על השרירים, משא קשה להחזקה ומשאות בגודל או בצורה החוסמים את הראייה של העובד ומגבירים את הסיכוי להתנגשות, להחלקה או למעידה.
הסיכוי לפגיעות גובר גם כאשר נדרשת מהעובד מטלה מאומצת מדי או מטלה המתבצעת לעתים תכופות במשך זמן רב מדי או מטלה הכרוכה בתנוחות ובתנועות לקויות של הגוף או כף היד והיד.

סביבת עבודה לא מתאימה עלולה להגביר את הסיכון לפגיעות בגב. כאשר הרצפה אינה מאוזנת או חלקה ובלתי יציבה, כאשר אין מרחב מספיק גדול לטלטול של משאות ועוד. גם גורמים נוספים כמו טמפרטורת חום גבוהה בחלל הגורמת להרגשת עייפות ולהזעה או לחילופין טמפרטורת חום קרה מדי העלולה לגרום לחוסר תחושה בידיים ולהקשות על האחיזה, תאורה בלתי מספקת המקשה על העובד ומאלצת אותו לתנוחות לקויות כדי לראות היטב את סביבת העבודה מהווים גורם מסכן העלול לגרום לפגיעות בעובד.

אי התאמה של העובד לתפקיד עלולה גם לגרום לפגיעות. עובד מבוגר מדי, עובד חסר הדרכה, עובד עם ממדים גוף פיזיים לא מתאימים כמו גובה או משקל וכוח, ועובד עם עבר של בעיות גב.

איך אפשר למנוע את הסיכונים?

  • על המעסיק להעריך את סיכוני הבריאות שאליהם נחשף העובד, עליו לאתר את הסיכונים העלולים לגרום לפגיעה בעובד, מהם אמצעי הזהירות שננקטים ולקיים פיקוח על אמצעי הזהירות.
  • יש לסלק או למזער את כל הסיכונים העלולים לפגוע בעובד. כדאי להימנע עד כמה שאפשר מטלטול ידני של משאות ולשקול את השימוש בציוד שינוע חשמלי או מכני או להשתמש במתקני עזר כמו מנופים, עגלות הרמה ועוד.
  • המעסיק חייב להדריך את העובד ולספק לו הדרכה מפורטת בשימוש בציוד ובטכניקות נכונות של הרמת משאיות ושינוע הציוד.

איך להרים משאות במינימום סיכונים?

  • בארץ אין חוק או תקנה לגבי הרמת משאות, אך מקובל שגבר לא ירים יותר מ- 25 ק"ג, ואישה לא תרים יותר מ- 20 ק"ג.
  • לפני שאתם מרימים את המשא חשוב לבדוק האם אין מכשולים בדרך, האם יש לכם אחיזה טובה במטען וידיכם אינן מחליקות. אם אתם עובדים בצוות חשוב לתאם את הפעולות לפני הרמת המשאות.
  • כאשר אתם מרימים משאות מומלץ להשתמש בטכניקות הבאות: הציבו את הרגליים סביב המשא כשגופכם מעליו, ישרו את הגב והשתמשו בשרירי הרגלים בעת ההרמה. הרימו והחזיקו את המשא בזרועות פשוטות כלפי מעלה.
  • השתמשו בנקודות האחיזה ובידיות כדי שתוכלו להשתמש בשרירי הידיים והרגלים, כך שהעומס יופעל על הרגלים והידיים ולא על הגב.
  • השתמשו כמה שיותר באמצעי שינוע, כמו עגלות, מנשאים וכדומה.
  • כאשר אתם מובילים את המטען, עשו זאת בהליכה עם גב זקוף. אחזו במטען בבטחה, משני צדדיו, ודאגו כי יהיה צמוד לגוף ככל האפשר. חשוב לנעול נעליים גבוהות ונוחות המקנות יציבה בטוחה. אל תעשו קיצורי דרך, אסור לעבור מעל מכשולים ומעל ערמות סחורה בשל סכנה למעידה או לנפילה. אם יש מדרגות היצמדו למעקה ואחזו בו ביד אחת, במידת האפשר.
  • כאשר אתם מניחים את המשא כופפו את הברכיים כשהגב זקוף. הניחו את המטען בבטחה, לאט, מתוך שמירה קפדנית שהמטען לא יחליק.
  • החזיקו את המטען קרוב לגוף והרימו אותו על-ידי דחיפה כלפי מעלה של הרגליים.

        %d7%94%d7%a8%d7%9e%d7%aa_%d7%9e%d7%a9%d7%90_%d7%a0%d7%9b%d7%95%d7%a0%d7%94

מאמר חשוב נוסף: תיק שטח