מחלת מקצוע ומיקרוטראומה
מחלת מקצוע ומיקרוטראומה
10/06/16

מחלת מקצוע ומיקרוטראומה

פעמים רבות תאונת עבודה אינו אירוע חד פעמי הפוגע בבריאות העובד הגורם לו נזקים גופניים וכספיים מידיים, אלא מחלת עבודה אשר מתפתחת אצל העובד עקב תנאים בעיתיים בעבודה יכולה אף היא להיחשב כמחלת מקצוע. הנזק הנגרם לעובד ולמשק עקב מחלות מקצוע אינו נופל מתאונות עבודה ואולי אף יותר. בשנים האחרונות הרחיב בית המשפט את הפסיקה, וכלל במחלות עבודה גם מחלות הנגרמות בשל מיקרו טראומה.

מהי מחלת מקצוע?

מחלת מקצוע הינה מצב חולי המתפתח באיטיות ונגרם על ידי חשיפה ממושכת לגורם מזיק הקשור לתעסוקת הנפגע.

דוגמה לגורמים מזיקים: חשיפה לרעש, אסבסט, כימיקלים, קרינת השמש, הרמת משאות, חשיפה לקרינה מייננת ועוד.

תנו לנתונים לדבר:

• בכל העולם מחלות מקצוע גורמות למוות פי שישה מאשר תאונות עבודה.

• מחלות מקצוע גורמות סבל רב לעובד והפסדים כספיים עצומים למעביד ולעובד.

• הסטטיסטיקה מדברת על כך שכ- 2.34 מיליון בני אדם מתים מתאונות עבודה ו/או ממחלות מקצוע, מתוכם הרוב הגדול כ-2.02 מיליון אנשים מתים כתוצאה ממגוון רחב של מחלות הקשורות לעבודה.

• מתוך 6300 מקרי מוות המתרחשים כל יום בעולם, 5,500 מתוכם נגרמים כתוצאה מסוגים שונים של מחלות מקצוע.

• ארגון הבריאות העולמי, ILD, מעריך כי מדי שנה מתרחשות כעשר מיליון מחלות לא קטלניות הקשורות לעבודה.

• מחלות מקצוע מגדילות בצורה משמעתית את ההוצאות על הטיפול הרפואי: ארגון העבודה הבינלאומי מעריך כי תאונות ומחלות הקשורות לעבודה גורמות לאובדן של שני אחוזים מהתוצר הגלובלי של העולם.

בית הדין לעבודה מכיר במיקרוטראומה כמחלת מקצוע

חוק הביטוח הלאומי קובע כי כדי שמחלה תיחשב למחלת מקצוע עליה להיות אחת מן המחלות הקבועות בתקנות וכי קיים קשר בינה לבין תנאי העבודה שבהם עבד החולה. בתקנות הביטוח הלאומי יש רשימה של מחלות המוכרות כמחלות מקצוע.

בשנים האחרונות הכירו בתי הדין לעבודה בגורמים נוספים הגורמים למחלת מקצוע, וביניהם המיקרוטראומה.

מיקרוטראומה פירושה גרימת נזק גופני כתוצאה מפגיעות זעירות אשר חוזרות ונשנות באיבר מסוים של הגוף ונמשכות לאורך זמן. הפעולות החוזרות והנשנות מתבטאות בין היתר בהרמה של חפצים כבדים, בחשיפה ממושכת לרעש, בחשיפה לחומרים מסוכנים ועוד.

הבעיה במיקרוטראומה היא שאי אפשר להרגיש את הפגיעה בבריאות באופן יום יומי. זו פגיעה אשר מתפתחת במשך הזמן, מצטברת, פורצת לאחר תקופה, לעתים אפילו ממושכת,  וגורמת נזק גופני לעובד ואינה מאפשרת לו להמשיך בעבודתו.

נהג מלגזה אשר סבל מכאבי גב רבים הגיש בקשה לבית הדין לעבודה להכיר בפגיעתו כמחלת מקצוע. מידי יום הוא נהג במלגזה, המלגזה קפצה והקפיצות פגעו בגבו. השופט שקיבל את התביעה טען בפסק הדין כי גם אם קפיצות מועטות לא היו גורמות נזק לגב, הרי  מאחר שאירוע חזר ונשנה במשך שנים רבות, סביר בהחלט שהוא הגורם לכאבי הגב.

עובדים שעבדו סמוך למכונות רועשות וסבלו מבעיות שמיעה הוכרו כנפגעי מחלות מקצוע. גם קופאיות שסבלו מבעיות בפרקי הידיים הוכרו כנפגעות עבודה ועוד.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן