מחלות מקצוע מדבקות
מחלות מקצוע מדבקות
12/16/20

מחלות מקצוע מדבקות

מחלות מקצוע מדבקות הן מחלות שבהן חלה העובד כתוצאה מחשיפה לגורמים מזיקים בעבודתו. הביטוח הלאומי מפרט את הסוגים השונים של מחלות המקצוע ומחלק אותן למספר קטגוריות, אחת מהן היא מחלות מקצוע מדבקות. מחלת אלו אופייניות לעובדים טיפוליים ועובדי סיעוד בבתי חולים ובמוסדות נוספים, לעובדי הוראה או חינוך, לעובדי מעבדה אשר במסגרת עבודתם נחשפו לחולים במחלות מדבקות ונדבקו מהם או שנחשפו למחוללי המחלה.

מהן מחלות המקצוע המדבקות הנפוצות ביותר?

  • מחלת השחפת היא מחלה הנפוצה בין עובדים במרפאות או בכל מוסד שבו שהו חולי שחפת ובין עובדים במעבדות, אשר באו במגע עם החיידק על שם קוק, האחראי למחלת  השחפת.
  • מחלת שיתוק ילדים נפוצה בין כל מי שמטפל בחולי שיתוק ילדים ואשר בא במגע עם הפרשותיהם של החולים או עם החיידקים מחוללי המחלה.
  • מחלות כמו קדחת צהובה, פיריאזיס, כולרה, דבר ומלריה  נפוצות בין עובדים אשר שהו בחו"ל באזורים הנגועים באחת מהמחלות האלו.
  • צפדת היא מחלה הנפוצה בין המטפלים בבעלי חיים, בין העובדים בענף החקלאות, בין העובדים בגננות או בין כל מי שבא במגע עם מחולל המחלה.
  • דלקת כבד נגיפית מסוגים שונים נפוצה בין העובדים בבתי חולים או במרפאות הבאים במגע פיזי עם הפרשותיהם של החולים במחלה.
  • מחלות זיהומיות כמו ברצולוזיס, סלמונלוזיס, בצילוסיס ועוד מצויות אצל העובדים עם בעלי חיים ואשר באים במגע עם הפרשותיהם או עם פגרים ובין העובדים במעבדות ובמכונים הבאים במגע עם מחוללי המלחה.

איך להימנע ממחלות מדבקות?

  1. חובה על המעסיק להקפיד על תנאי עבודה סביבתיים תקניים ועל תהליכי ייצור ועבודה בטוחים ובלתי מזיקים.
  2. בכל מקום שבו חשוף העובד למחלות מדבקות עליו להקפיד על היגיינה אישית גבוהה,  על שטיפה וחיטוי הידיים בכל מצב שבו יש סיכוי להידבקות עם מחולל המחלה.
  3. בבתי חולים ובמעבדות רפואיות חשוב לחטא היטב את המכשירים המשמשים את העובדים ואם אפשר רצוי להעדיף שימוש במכשירים חד פעמיים.
  4. שימוש בציוד מגן כמו כפפות או מסכת פנים וחלוק להגנה על דרכי הנשימה או על  איברי הגוף החשופים בכל מצב שבו העובד בא במגע עם חולה במחלה מדבקת או עם מחולל המחלה.
  5. מיון עובדים לא מתאימים בעת הקבלה כדי למנוע חשיפה של עובדים המצויים בסיכון גבוה להידבקות.
  6. חיסון עובדים הבאים במגע קבוע עם מחוללי המחלה כמו למשל חיסון נגד דלקת נגיפית של הכבד לכל העובדים החשופים להפרשות ולדם של מטופלים.
  7. עריכת בדיקות מעקב שגרתיות, אחת לשנתיים בממוצע, לעובדים העלולים להידבק במחלות מדבקות ובמיוחד במחלת השחפת.
  8. בכל מקרה שבו חלה אחד העובדים במחלת מקצוע מדבקת, יש להודיע מיד למפקח עבודה אזורי ולרופא המחוזי של משרד הבריאות.

אולי גם תרצה לקרוא על:
תיק שטח

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן