עוזר בטיחות למנהל עבודה – מה תפקידיו ואיזה קורס עליו לעבור?
עוזר בטיחות למנהל עבודה – מה תפקידיו ואיזה קורס עליו לעבור?
06/23/24

עוזר בטיחות למנהל עבודה – מה תפקידיו ואיזה קורס עליו לעבור?

עוזר בטיחות הפך בשנים האחרונות לאחד התפקידים החשובים באתר הבניה. מה זה, מה התפקידים, מה כולל קורס עוזר בטיחות, האם נדרש ניסיון קודם בענף הבניה והיכן כדאי לעבור את ההכשרה. המידע לפניכם.

בשנת 2016 לאחר ריבוי של אירועי בטיחות ונפילות מגובה גבוה באתרי בניה, התעורר רעש ציבורי שהוביל לשינוי מרחיק לכת באכיפת הבטיחות באתרים. בסוף 2018 אושרה בכנסת הצעת חוק ארגון הפיקוח על העבודה. כלומר, בכל אתר בניה משמעותי נדרשת נוכחות של עוזר בטיחות.

מה זה עוזר בטיחות?

עד 2018 האחראי על הבטיחות באתרי בנייה היה מנהל העבודה. יש לציין כי מנהל עבודה באתר בניה הוא תפקיד רשמי על פי חוק, מנהל הרשום במנהל הבטיחות, אך להבדיל ממונה בטיחות חיצוני, ברגע שהוא מנהל העבודה, כל נושא הבטיחות חל עליו.

בפועל, נוצר כאן ניגוד עניינים, משום שהמעסיקים של מנהלי העבודה הם היזמים או הקבלנים המבצעים – ולהם יש אינטרס אחר ברור – שהפעילות תעבוד כמה שיותר מהר, וכך נוצר לחץ לטעויות ולאירועי בטיחות חמורים. עם זאת, כאשר יש תאונה, מנהל העבודה הוא האחראי.

ולכן, החל מ-2018 נוצר תפקיד חדש – עוזר בטיחות למנהל עבודה באתרי בנייה – עב"ט. מדובר בעובד חדש במשרה מלאה, שתפקידו לעזור למנהל עבודה בנושא השמירה על הבטיחות. מבצע הבניה / יזם / קבלן / מ"ע הם אלה שמעסיקים אותו.

הירשמו לקורס עוזרי בטיחות אצל מוזי בוטון >>

מה התפקיד של עוזר הבטיחות באתר בניה?

המטרה המרכזית של העב"ט היא להעלות את רמת הבטיחות באתר הבניה. כאן חובה להבין שמדובר גם כן בתפקיד רשמי – בעל רישיון ובעל אחריות לנושא הבטיחות.

באילו אתרי בנייה נדרש למנות עוזר בטיחות במשרה מלאה?

חוק ארגון הפיקוח על העבודה מגדיר במפורש אילו אתרי בנייה נדרשים להעמיד עוזר בטיחות במשרה במלאה. מדובר על אתרי בנייה המבוצעות בהם עבודות במבנה בגובה 7 מטר לפחות ובשטח של 1,000 מ"ר לכל הפחות. באתרים אחרים אין חובה, אלא אם ניתנה הנחייה אחרת על ידי מפקח עבודה אזורי.

מי יכול להיות עב"ט? אילו תכונות נדרשות?

בראש ובראשונה – כריזמה וסמכותיות. נדרש אדם תקשורתי, אשר ביכולתו להניע תהליכים. אם יסתובב באתר בניה, יבקש מפועלים ללבוש ציוד מגן – וייענה בבוז – יהיה לו מאוד קשה להצליח במשימה.

קורס עוזר בטיחות – תנאי הקבלה כיום

חשוב מאוד לציין כי עוזר בטיחות צריך לעבור קורס, לעבור בהצלחה מבחן ולקבל תעודה רשמית. תנאי הקבלה בעבר היו מחמירים ודרשו ניסיון של שנתיים בעבודות בנייה או בנייה הנדסית, כאשר היה עליו להביא הוכחות רשמיות לניסיון הזה.

עם זאת, לאור הקושי בגיוס עוזרי בטיחות לאתרי בניה, יצאה לאחרונה הנחיה נוספת, לפיה ניתן להסמיך עוזר בטיחות גם ללא ניסיון. ההסבר לכך הוא שכיום הקורסים התקדמו מאוד וכוללים עשרות שעות לימוד, כולל הדרכות פרקטיות בשטח, באתרי בניה קיימים.

קורס עוזרי בטיחות עם מוזי בוטון

הקורס הרגיל של עוזר בטיחות למנהל עבודה באתרי בניה נמשך 45 שעות לימוד על פני 5 ימים מלאים, כאשר מוזי בוטון הוא מוסד המוכר על ידי מנהל הבטיחות ומעניק תעודות מטעם מינהל הבטיחות.

הקורס כולל 45 שעות, כאשר ליבת הקורס היא מעבר קפדני על רשימת התיוג (צ'קליסט), שמחייבת באופן קבוע את העב"ט. נציין שכאשר מדובר בקורס עוזר בטיחות ללא ניסיון קודם – היקף הקורס הוא 128 שעות.

עוזר בטיחות צריך לדעת שכאשר הוא מסתובב באתר בניה, רשימות התיוג לבדיקה מוכרות לו היטב, כך יוכל לזהות במהירות ובקלות את הבעיות והסכנות. עוזר בטיחות מסתובב כל העת באתרי בניה ועוסק אך ורק בבטיחות, ללא תפקידים אחרים ומטלות אחרות. בטיחות נטו.

הקורסים שלנו מתקיימים במשרדים במודיעין, כאשר כיום גם אנשים פרטיים יכולים לגשת ולעבור את הקורס, ובכך אף להיכנס למקצוע חדש, מבוקש ומומלץ מאוד. ניתן כיום לעבור קורסי עוזרי בטיחות גם ללא ניסיון בתחום הבניה.

נציין כי המדריכים שלנו במוזי בוטון הם מהבכירים ומהאיכותיים ביותר בתחום. אצלנו תזכו להרצאות מרתקות בתחום הבטיחות, תפקידי עוזר הבטיחות, הרצאות דינמיות, מענה על שאלות, התקלות ועוד. הקורס נמשך 4 ימים בכיתת הלימוד, כאשר יום נוסף מתקיים בשטח, שבו נעשה תרגול מסיבי לפי רשימות התיוג. בסוף הקורס מתקיים מבחן הסמכה רשמי.

מעוניינים לעבור קורס עוזרי בטיחות, לעבור הכשרה רשמית ולקבל תעודה בתור עוזר בטיחות מורשה למנהל עבודה באתר בניה? צרו איתנו קשר והירשמו למחזור הלימודים הקרוב.

היכנסו למידע נוסף אודות קורס עוזר בטיחות >>

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן