איך לשמור על בטיחות באש במבני ציבור?
איך לשמור על בטיחות באש במבני ציבור?
01/23/21

איך לשמור על בטיחות באש במבני ציבור?

אש היא אחד הסיכונים החמורים ביותר בכל מקום, ובפרט במבני ציבור שבהם בדרך כלל יש אנשים רבים. בהתאם חשוב מאוד להקפיד על התנהלות מושכלת, ובפרט ליישם את ההמלצות שמפורטות בעמוד זה – המלצות שמשקפות גם את הדרישות שמציבים החוקים והתקנות הרלוונטיים וגם את האחריות שמוטלת על כל מי שנדרש במסגרת תפקידו לשמור על הבטיחות במבנה ציבור כזה או אחר.

מערכת גילוי אש איכותית

המרכיב הראשון במזעור סכנת פריצת שריפה הוא מערכת שמזהה מוקדם ככל האפשר את האש ו/או את העשן. מערכות גילוי אש ועשן מבוססות בעיקר על גלאים מסוגים שונים: סוג אחד הוא גלאי שיונק את האוויר במבנה ובודק אם הוא כולל עשן. סוג שני נקרא גלאי יוניזציה והפעולה שלו מבוססת על העובדה שעשן עולה מעלה וכך ניתן לזהות אותו במהירות. עוד סוג שכדאי להכיר הוא גלאי לייזר, שמתריע כשישנה אינטראקציה חריגה בין קרן הלייזר לבין האוויר בחלל.

עוד מרכיב קריטי הוא פריסת המערכת, כלומר המיקומים של כל גלאי העשן. חברה בעלת ניסיון בתחום יודעת להבטיח כיסוי מלא של כל שטח המבנה הציבורי בלי להזדקק ליותר מדי גלאים, כלומר במינימום השקעה כספית – להבטיח וגם לקיים.

בנוסף חובה לבדוק את כל גלאי העשן אחת לשנה או אפילו פעמיים בשנה, בהתאם לרמת הסיכון שמאפיינת את המבנה. באופן טבעי גם בדיקה זו מתבצעת ע"י חברה שזו המומחיות שלה.

אמצעים לכיבוי אש

המרכיב השני בשמירה על בטיחות מרבית במבני ציבור ביחס לאש הוא האמצעים השונים לכיבוי שריפה שפורצת – הן אלה האוטומטיים והן אלה המופעלים ע"י אדם.

אמצעי כיבוי אוטומטיים הם בעיקר ספרינקלרים. בדומה לגלאי העשן נדרשת פריסה מדויקת שלהם, וכמו כן בדיקות בתדירות הקבועה בחוק (כאמור על-פי רמת הסיכון שמייצרת הפעילות בכל מבנה ציבור). בנוסף לספרינקלרים, חובה להתקין במיקום בולט עמדת כיבוי אש שתכלול גלגלון, זרנוק, מטפים ואמצעים נוספים שישמשו את לוחמי האש. עוד דגש חשוב הוא ברז כיבוי אש, וכמו כן יש לוודא שבכניסה למבנה ישנו מקום פנוי להעמדת רכב כיבוי האש.

הדרכות לעובדים

על-מנת להשלים רמת בטיחות מקסימלית, ובזכותה שקט נפשי אמיתי לכל עובד ועובדת שנמצאים במבנה ולמבקרים בו, יש לבצע הדרכות מקצועיות לעובדים.

הדרכת בטיחות אש כוללת הסברים מפורטים לגבי הגורמים השונים להתפרצותה של שריפה, כדי שאפשר יהיה להימנע מהם, ובפרט בנושא הבטיחות בחשמל (משום שזוהי אחת הסיבות הנפוצות לשריפה במבני ציבור). כמו כן יקבלו העובדים מידע לגבי סוגי דליקות, האופן שבו מתפשטת אש, מאפייני ההתפשטות של העשן והחום שנוצר בכל מקום ברחבי המבנה – כל זאת על-מנת להבטיח התמודדות מושכלת עם שריפה אם חלילה תפרוץ כזו. הדרכה מקצועית תכלול גם הסברים לגבי שיטות כיבוי, שימוש נכון במטף ותרגול להתמודדות עם מצב חירום ובמיוחד תרגול הפינוי המהיר והמסודר של כל מי שנמצא במבנה.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן