שאלות ותשובות בנושא ביצוע עבודות בגובה
שאלות ותשובות בנושא ביצוע עבודות בגובה
10/06/16

שאלות ותשובות בנושא ביצוע עבודות בגובה

תקנות עבודה לגובה הן תקנות המצילות חיים. מאות עובדים ישמחו להעיד על "כמעט תאונות" שקרו להן ואיך חייהם ניצלו הודות למילוי קפדני של התקנות. כדי למנוע תאונות עבודה בגובה פנינו אל מוזי בוטון, מנכ"ל החברה המובילה בתחום של בטיחות ואיכות הסביבה וביקשנו ממנו לענות על שאלות נפוצות.

שאלה: מהי עבודה בגובה?
תשובה: תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), 2007, מגדירות עבודה בגובה:
עבודה בגובה – עבודה שבשלה עלול אדם ליפול לעומק העולה על 2 מטרים, ושנתקיים בה אחד מאלה:
לא הותקנו עבורה משטח עבודה או מדרכת מעבר עם גידור או מעקה תקני ואמצעי גישה נאותים ובטוחים, כמשמעותם בתקנות עבודות בניה.
העבודה מצריכה הטיית גוף האדם ביותר מ- 45 מעלות מעבר לגידור או למעקה של משטח העבודה או מדרכת המעבר, לפי העניין.
היא עבודה המתבצעת מתוך בימה מתרוממת ניידת, סל להרמת אדם, או פיגום ממוכן, למעט עבודת אחסון פריטים על גבי מדפים בתוך מבנה פיגום ממוכן ,למעט עבודת אחסון פריטים על גבי מדפים בתוך מבנה מקורה.

שאלה: מהן הדרישות לביצוע עבודה בגובה?
תשובה: ניתן לתמצת בכלליות את הדרישות המרכזיות לביצוע עבודה בגובה: גיל מינימאלי 18.
חובת שימוש בצמ"א (ציוד מגן אישי), הכולל: קסדה עם סנטריה, רתמת בטיחות, חבל תמיכה ומיקום ונעלי בטיחות (סוליות המונעות החלקה).בעת עבודה בחשכה, או בתנאי מזג אוויר קשים, על העובד להצטייד בפנס תקין אשר יורכב על כובע המגן.
חובת סימון אזורי סכנה (הגדרה והגבלת התנועה בהם).
איסור עבודת אדם בודד.
מניעת עבודת אדם שאינו מתאים (מצב גופני, נפשי, אלכוהול, סמים).
בדיקות רפואיות תקופתיות (לגולש, למטפס תרנים, ולמנהל מקצועי).
חובות הדרכה, הכשרה הסמכה וריענון (מתועדים).

שאלה: מי ראשי להעביר קורס עבודה בגובה?
תשובה: קורס עבודה בגובה כללי, יכול להעביר מדריך עבודה בגובה, הדרכת בטיחות לעבודה בגובה על תרנים וגולשי בניינים, מתבצעת אך ורק בבית ספר לעבודה בגובה.

שאלה: מהם תחומי העבודה הנכללים בין התחומים המחייבים הכשרת מדריך מוסמך לעבודה לגובה?
תשובה: התחומים המחייבים הדרכה מוסמכת הם: עבודה בגובה על גגות, עבודה בגובה על פיגומים נייחים, עבודה בעת גיזום וטיפול בעצים גבוהים, עבודה על סלים להרמת אדם, עבודה בעת הקמה של במות הכוללות גשרים של הגברה או תאורה, עבודה על במות הרמה מתרוממות, עבודה במבנה קונסטרוקציה או על פיגומים ממוכנים. אם אתם נכללים באחת ההגדרות הנ"ל אתם חייבים לעבור הדרכה מסודרת. צרו קשר עוד היום עם "מוזי בוטון – בטיחות ואיכות הסביבה" כדי להגן על חייכם ועל חיי העובדים ולקיים את תקנות העבודה לגובה כפי שמחייב החוק.

שאלה: האם עבודה בגובה מסכנת חיים?
תשובה: בהחלט – כל שנה נהרגים בישראל כעשרים עובדים כתוצאה מתאונות גובה, אך מאז שחוקקו התקנות החדשות והעובדים המוגדרים כ"עובדים בעבודות גובה מסוכנות" עוברים הדרכות קבועות על ידי הגורמים המוסמכים, מספר התאונות הקטלניות יורד בהתמדה. אין ספק כי עובד אשר עובר את ההדרכה, בקי בתקנות עבודה לגובה ועובד לפי כל כללי הזהירות מפחית עד מאוד את סיכוייו להיכלל בנתוני הסטטיסטיקה העגומים.

שאלה: האם אוכל לבצע עבודה לגובה ללא אישור?
תשובה: החוק אוסר להעסיק עובד אשר לא עבר הסמכה ולא קיבל אישור מיוחד לעבודה בגובה. זוהי חובת המעביד, ועליו לספק לעובדיו הכשרה מקצועית בתחום. כדאי לדעת כי אם חלילה תתרחש תאונת עבודה והעובד לא היה מאושר לעבודה בגובה, חברת הביטוח עלולה להתנער מאחריותה לשלם פיצויים עבור פגיעה בנפש וגם ברכוש.

שאלה: היכן אני יכול ללמוד על תקנות עבודה לגובה?
תשובה: חברת "מוזי בוטון – בטיחות ואיכות הסביבה" מקיימת הדרכות בתחום, במפעלים, בעסקים ובכל מקום שבו מבצעים עבודה לגובה. ההדרכה מובנית לפי תקנות משרד התמ"ת ובסיום ההדרכה מנפיקה החברה אישור הסמכה לעבודה בגובה לכל מי שהשתתף בקורס. ההדרכה כוללת לימוד עיוני ותרגול מעשי ומלווה במצגות ובסרטונים רבים.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן