תעסוקה בטוחה לבעלי מגבלה
תעסוקה בטוחה לבעלי מגבלה
01/12/19

תעסוקה בטוחה לבעלי מגבלה

בטיחות בהעסקת אנשים בעלי מגבלה

להעסקת נכים ובעלי מוגבלויות יש חשיבות סוציאלית וכלכלית. ב-2007 הוקמה "ועדת לרון" שמטרתה הייתה עידוד יציאת נכים לעבודה: המלצות הוועדה נכנסו לתוקף באוגוסט 2009 כתיקון לחוק הביטוח הלאומי. מעסיקים הקולטים עובדים בעלי מוגבלויות יכולים להגיש בקשה להשתתפות המדינה במימון ההתאמות הנדרשות בשל מגבלת העובד, וכדי שגם הוא יוכל לבצע את תפקידו ולתפקד ככל עובד.

מהן ההתאמות הנדרשות לקליטת עובדים מוגבלים?

התאמה היא התוספת, השינוי או האביזר הנדרשים לעובד מוגבל כדי שיוכל לתפקד באופן יום יומי כמו שאר העובדים. ההתאמות כוללות התאמת מקרקעין והתאמת עמדות העבודה: יש להרחיב את הפתחים, להנגיש את הדרכים והמעברים, להתאים את תאי השירותים ועוד. בעמדות העבודה יש להתקין ציוד, אביזרים ומכשירי עזר בהתאם למגבלות העובד, וכן התאמת שעות העבודה, דרישות התפקיד, שירותים מיוחדים לעובדים הסובלים ממגבלה ראייה, שמיעה או תנועה, וליווי ותמיכה מגורמי מקצוע בעת הצורך.

בטיחות בעבודה למוגבלים – מהם גורמי הסיכון ואיך אפשר לצמצם אותם?

בכל מקום עבודה קיימים גורמי סיכון כמו חשיפה לחשמל, לרעש, חומרים מסוכנים, סיכון לנפילה או החלקה, חשיפה לקרינה ועוד דברים עליהם אחראי כל ממונה בטיחות בארגונים השונים. אך במקומות שבהם מועסקים עובדים נכים קיימים סיכונים נוספים הכרוכים בבעיות שמיעה, ראייה, מגבלות תנועה או בעיות נפשיות.

כדי להבטיח מקום עבודה מוגן שימנע את סיכון העובד יש לבצע פעולות לאיתור הסיכונים ולהפחתתם. אנשים בעלי מוגבלויות חשופים יותר לפגיעה במקום העבודה, ולכן על המעסיק להתייחס בכובד ראש למוגבלות העובדים. בעת איתור גורמי הסיכון ובמתן הפתרונות מומלץ לערב את העובד ולהתייעץ עם גורמים מקצועיים בעלי ניסיון בתחום.

  • סיכונים מיוחדים לעובדים בעלי מגבלת שמיעה – עובדים הסובלים ממגבלות שמיעה לא ישמעו רעש של רכב או מלגזה או כל כלי עבודה המתקרב מאחור, הם לא יבחינו ברעשים המעידים על תקלה במכונה, הם לא ישמעו הודעות או הוראות המועברות לכל העובדים במערכת הכריזה והם יחוו קושי בתקשורת המילולית, קושי העלול להביא להעברת מסרים בלתי מדויקים. כדי לצמצם את הסיכונים יש להשתמש בהתראות נראות המהבהבות בעת העברת הודעה חדשה ולתלות בסביבת העבודה שלטי בטיחות המפרטים התנהגות בטיחותית ושמירה על בריאות העובד.
  • סיכונים מיוחדים לעובדים בעלי בעיות ראייה – עובדים הסובלים מבעיות ראייה חווים קשיים רבים וביניהם קושי בזיהוי מכשולים במעברים ובמשטחי העבודה, קושי בקריאת הנחיות, הוראות ושלטי אזהרה. קושי להבחין בחפצים מסוכנים וקושי במציאת נתיב מילוט בעת חירום.כדי לצמצם את הסיכונים יש לתת לעובד הוראות עבודה בכתב ברייל, לעשות שימוש בהתראות קוליות, לשמור על מעברים ומשטחי עבודה נקיים ממכשולים, לכסות בורות, ליישר מהמורות, לגדר אזורים מסוכנים ולסמן בקבוקים ומכלים המכילים חומרים מסוכנים גם באמצעות צורת בקבוק שונה.
  • סיכונים מיוחדים לעובדים הסובלים מבעיות תנועה – קשיים במעברים צרים, במדרגות, בדרכים משופעות, בדרך עם מכשולים, סיכון מוגבר לנפילות וקשיים במילוט במצב חירום. כדי לצמצם את הסיכונים יש לפנות את המעברים ואת משטחי העבודה ממכשולים, להנגיש את דרכי המילוט ולסמן אזורי מעבר בטוחים ללא תנועה של כלי רכב או כלי עבודה.
  • סיכונים מיוחדים לעובדים הסובלים ממגבלה נפשית – קושי לתפקד תחת לחץ, רגישות מוגברת, קושי לשמירה על קשב בתנאי לחץ וצפיפות ותקופות של החמרה בלתי צפויה במצב הבריאותי המפחיתה את יכולת העובד להקפיד על כללי הבטיחות.כדי לצמצם את הסיכונים יש להקטין את הרעש והצפיפות על יד עמדות העבודה, לשנות את דרישות התפקיד כדי להפחית את הלחץ על העובד, להעניק לעובד ליווי ותמיכה של אנשי מקצוע ואיתור סימנים מוקדמים של החמרה במצב הבריאותי.
שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן