כך תמנעו משריפה כתוצאה מכשל חשמלי
כך תמנעו משריפה כתוצאה מכשל חשמלי
10/05/16

כך תמנעו משריפה כתוצאה מכשל חשמלי

אסונות מכשל חשמלי אינם גזירת גורל – הקפדה על כללי בטיחות אש יכולה למנוע אותם!

השרפה שפרצה השבוע בדירה בחדרה, גבתה חיים של אישה כבת שבעים ופצעה דיירים נוספים בבניין. אסון זה מצטרף אל אסונות רבים שנוצרו מכשלים במערכת החשמל. הרשות הארצית לכבאות והצלה מדווחת שבממוצע 30% מתוך השרפות שפרצו בבתים, נגרמות כתוצאה מכשל חשמלי באחת ממערכות החשמל בבית. אנשי המקצוע העוסקים בחשמל, חשים תסכול וחוסר אונים והם יודעים שאפשר למנוע את האסון הבא. החשמל הוא כמו סכר, הם טוענים, הוא מחפש מקום להתפרץ ואיש לא יודע היכן זה יקרה.

איך תצליחו למנוע שרפות בבית?

רוב השרפות בבית קורות כתוצאה מתקלה בחוטי חשמל או משימוש לא זהיר במכשירי חשמל. אם תקפידו על ההנחיות הבאות, תצליחו למנוע שרפות ולהציל חיים. שרפות הפורצות בבית יש בדרך כלל סימנים מקדימים אך אם זאת חשוב לשמור על בטיחות אש גם במקרי חירום. ניצוצות או עשן היוצאים מהשקע החשמלי או מהציוד החשמלי, מעידים על מגעים רופפים, גם רעשים מוזרים וריח של שרפת חוטים (ריח של פלסטיק שרוף), מהווים סימנים שישנה בעייה במערכת החשמל.

נורה מהבהבת או ריח שרוף העולה מארון החשמל יכולים לאותת על שרפה מתקרבת. על אף שלכאורה אלו תקלות קלות, אסור לתקן אותם לבד, יש להזמין מיד חשמלאי מומחה. חשוב להקפיד על בדיקה שגרתית של מכשירי החשמל בבית ולהקפיד לקנות רק מכשירי חשמל בעלי תו תקן.

ממסר פחת חייבים להחליף כל חמש עשרה שנים בממוצע. זהו רכיב חשמלי שתפקידו למנוע התחשמלות וגם שרפות. הוא פועל עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע ואורך החיים שלו מוגבל. לוחמי האש מדווחים כי חוסר המודעות לתחזוקה נכונה של ממסרי הפחת הם בין הגורמים המרכזים לשריפות בבית. חשוב לבדוק את תקינותו של ממסר הפחת לפחות אחת לחודשיים. הבדיקה מאד פשוטה. פשוט לוחצים עליו ורואים שהמפסק קופץ ושהחשמל בבית ירד.

למערכת החשמל הביתית יש קיבולת מוגבלת ולא רצוי להעמיס עליה מכשירים זוללי חשמל באותה עת, ובמיוחד לא לאורך זמן. עומס על המערכת עלול לגרום לרכיבי החשמל להתחמם ואפילו להישרף ועקב כך לחולל לשרפה. אל תתעלמו מקפיצות של רשת החשמל, הזמינו מיד חשמלאי לבדוק את תקינות הרשת. אל תתעלמו מסימני רטיבות בקירות. השילוב בין מים וחשמל עלול להיות קטלני. נזילות מים בסביבת רשת החשמל מסוכנות מאוד ועלולות לגרום לקצרים ולשרפות. יש לכם רטיבות בקיר, הזמינו עוד היום מומחה לאיתור נזילות מים ותקנו את התקלה בצנרת.

פרצה שרפה בבית – מה עושים?

  • יש לבחון את עוצמת האש, במידה והאש בעלת עוצמה גבוהה (למשל מיטה בוערת, וילונות, ארונות וכדומה), ויש חום רב, יש לפנות מיד את הבית, להודיע מיד לשירותי כבאות (טלפון 102) וכן לשאר השכנים. אין לנסות לכבות את האש לבד מחשש שתפגעו.
  • במידה והאש מוגבלת (למשל: הדליקה רק נמצאת בשקע החשמל), יש להרחיק את האנשים מהמקום וללחוץ על ממסר הפחת כדי לנתק את זרם החשמל בבית. סגרו גם את ברז הגז המרכזי.
  • במידה והאש קטנה, כבו את השרפה באמצעות מטף לכיבוי אש. אם אין לכם מטף לכיבוי אש בבית, נסו להכות באש עם מגבת רטובה או כל בד עבה. בשום אופן אין לשפוך מים על אש שמקורה במערכת החשמל, אלא אם אתם בטוחים שהחשמל בבית ירד (קיים חשש מהותי להתחשמלות).
  • הזמינו מיד חשמלאי מוסמך. בקשו לראות תעודה המעידה כי הוא רשאי לטפל במערכת החשמל. למידע נוסף על התמודדות בעת שריפה בבית אתם מוזמנים ליצור קשר עם חברת מוזי בוטון להדרכות בטיחות. מוזי בוטון מעבירה הדרכות מקצועיות למוסמך ממונה בטיחות אש כדאי להתגונן טוב יותר מול שריפה בבית.
שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן