שימוש נכון בכיסא בטיחות
שימוש נכון בכיסא בטיחות
10/05/16

שימוש נכון בכיסא בטיחות

סל קל או מושב בטיחות? – אביזרים מצילי חיים

תאונות דרכים מהוות את הגורם הראשון לתמותת ילדים ותינוקות ואת הגורם השני לאשפוז ילדים. ממחקרים שנערכו בארצות הברית (NCSA ,2005) עולה כי חלה ירידה של שבעים ואחד אחוזים במקרים של תמותת תינוקות וירידה של חמישים וארבעה אחוזים בתמותת פעוטות עקב השימוש בכיסא בטיחות.

איך לבחור סל קל או כיסא בטיחות שיגן על בטיחותכם בעת תאונה?

בשל השימוש בכיסא בטיחות נחסכו חיים של מאתיים שמונים ותשע ילדים בארה"ב בשנת 2003. כאשר קונים סל קל או כיסא בטיחות יש לעקוב אחרי הוראות היצרן והנחיות הבטיחות ולהקפיד על התאמת המושב אל התינוק ואל הרכב, ועל השלב שבו יש להעביר את התינוק מסל קל אל כיסא בטיחות.

הסל קל הוא סוג של מושב בטיחות קומפקטי ונייד המתאים לתינוקות החל מיום הלידה ועד לגיל שנה בערך או עד למשקל של תשע עד שלוש עשרה קילו, תלוי בדגם וביצרן. לאחר גיל שנה יש להעביר את התינוק לכיסא בטיחות.

כאשר רוכשים סל קל או כיסא בטיחות יש להקפיד על הגורמים הבאים:

  • יש לוודא כי הסל קל או מושב הבטיחות הם בעלי תו תקן אמריקאי או אירופאי, תו תקן המאושר על ידי מכון התקנים הישראלי.
    חשוב לעקוב אחרי הוראות ההתקנה ולבצע אותן במדויק. חלק גדול מהפגיעות של תינוקות בעת תאונת דרכים נבעו כתוצאה מחיבור לקוי ובלתי בטיחותי.
  • כדאי לבחור מותג איכותי, במיוחד בעת קניית כיסא בטיחות, מחברה שהוכיחה את עצמה ועמדה במבחני ריסוק שונים ומחמירים.
  • תאריך התפוגה של כיסאות בטיחות ושל הסל קל הוא בדרך כלל חמש שנים מיום הייצור. את תאריך התפוגה תוכלו לראות מוטבע על גוף המוצר. חשוב לעקוב ולוודא כי המוצר הוא בר תוקף, במיוחד כאשר אתם מקבלים סל קל מבני משפחה או מחברים או מעבירים כיסא בטיחות מילד בוגר לאחיו הצעיר.
  • על פי חוקי משרד התחבורה יש להושיב את התינוק עד גיל שנה נגד כיוון הנסיעה. לאחר שמשקלו יעלה על תשעה קילוגרמים אפשר יהיה להושיבו בכיוון הנסיעה. חשוב לציין כי ארגון "בטרם" ממליץ להושיב תינוקות נגד כיוון הנסיעה עד מלאת להם שלוש שנים ואפילו יותר.
  • חשוב לעגן היטב את הסל קל או את כיסא הבטיחות אל המושב. את כיסא הבטיחות מעגנים בדרך כלל אל המושב האחורי. יש לקרוא את ספר הרכב אשר בבעלותכם כדי לעקוב אחרי הוראות היצרן בהקשר של התקנת הכיסא והימצאות התקנים לבסיס או לולאות ייעודיות עבור כיסא הבטיחות או הסל קל.
  • כאשר אתם קונים כיסא בטיחות, ודאו כי הוא מתאים לרכב שלכם. סלקלים אפשריים לעיגון באמצעות חגורת הבטיחות או באמצעות עוגנים ייעודיים הנמצאים רק בחלק מכלי הרכב.
  • רוב הסל-קלים החדשים מגיעים עם חמש נקודות קשירה, אך עדיין קיימים דגמים ישנים בעלי שלוש נקודות קשירה בלבד. בכל מקרה יש לוודא כי הכתפיים של התינוק תפוסות היטב, הרצועות מונחות על גופו והוא אינו יכול להשתחרר מהן.
  • במידה והסל קל או כיסא הבטיחות עברו תאונה חזקה, אין להשתמש בהם לאחר התאונה מאחר ויכולתם לבלום זעזועים נפגמה. בכל מקרה של תאונה אין להוציא את התינוק מהסל קל או ממושב הבטיחות ללא בדיקת רופא. הסל קל או מושב הבטיחות ייקבעו את גב התינוק וימנעו פגיעה חמורה יותר.
  • חשוב לזכור כי סל קל הוא אביזר בטיחות ולא עריסה ניידת. שהות מעל שעתיים בסל קל אינה מומלצת ועלולה לגרום לבעיות התפתחותיות של התינוק ולבעיות נשימה הנובעות ממצב של חצי ישיבה הגורם ללחץ על הסרעפת ועל בית החזה.

זכרו, כמו שאנו חייבים לשמור על בטיחות וגיהות במקום העבודה, כך גם חייבים לשמור על בטיחות הילדים ברכב.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן