שאלות ותשובות בנושא תאונות עבודה
שאלות ותשובות בנושא תאונות עבודה
10/09/16

שאלות ותשובות בנושא תאונות עבודה

רבים מהעובדים אשר נפגעים במסגרת עבודתם, אינם מודעים כלל לזכויותיהם, כלומר, שהם זכאים להיות מוכרים כנפגעי עבודה, ולקבל על כך תשלום – בין אם ממקום העבודה ובין אם מהביטוח הלאומי.

בכל העולם, וגם בישראל, יש עלייה מתמדת בהיעדרות העובדים כתוצאה של תאונות עבודה. על פי הנתונים של ביטוח לאומי, במדינת ישראל מקבלים מדי שנה כשבעים אלף איש דמי פגיעה כתוצאה מתאונת עבודה. עלות השנתית הממוצעת של תשלומי דמי הפגיעה האלה נעה בין שניים וחצי ועד שלושה מיליארד שקלים בשנה.

עובדים רבים שעברו תאונות עבודה אינם מודעים לזכויות שלהם. במאמר זה הבאנו שאלות נפוצות בנושא תאונות עבודה ופנינו אל המומחים כדי לקבל תשובות.

שאלה: מהי ההגדרה של תאונת עבודה ובאילו מקרים זכאי העובד לפיצויים?  

תשובה: תאונת עבודה היא תאונה שאירעה לעובד תוך כדי העבודה, במקום העבודה או בכל מקום שאליו הוא נשלח על ידי המעסיק. גם אם נפגע העובד בדרכו אל העבודה או ממנה, תיחשב התאונה כתאונת עבודה. כדי לקבל פיצויים יש להוכיח יש קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לעובד ובין התאונה, וכי התאונה קרתה עקב רשלנות של המעביד.

שאלה: אני עובד כנהג בחברת הובלות. בשנה האחרונה עברתי התקף לב בזמן העבודה. האם זה נחשב לתאונת עבודה והאם אני זכאי לקצבת נכות מהביטוח הלאומי?

תשובה: כדי להכיר באירוע הלב שעברת כתאונת עבודה, יש להוכיח שהתקף הלב התרחש כתוצאה מהעבודה, כמו למשל תוצאה של לחץ מוגבר בעבודה, ויכוח עם סדרן, עומס חריג, לקוח בעייתי ועוד. אם תצליח להוכיח את הקשר הסיבתי תוכל לקבל הכרה כנפגע תאונת עבודה ולקבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי.

שאלה: במהלך העבודה נפלתי מהסולם ונחבלתי. האם אני יכול לתבוע את המעביד?

תשובה: את התביעה יש לבחון לפי פרמטרים ייחודיים לתאונות עבודה בגובה. חשוב לבדוק האם הסולם היה תקין, האם היית מצויד בציוד הגנה אישי, האם הציוד היה תקין ועוד. רק אם תצליח להוכיח כי הנפילה קרתה עקב רשלנות המעביד, במספר תחומים, תוכל לתבוע אותו.

שאלה: במסגרת עבודתי אני יושבת שעות ממושכות מול המחשב, לעתים אפילו שתיים עשרה שעות ביום. בזמן האחרון אני סובלת מכאבי גב קשים ומעמידה כפופה. האם מגיע לי פיצוי מהעבודה?

תשובה: לצערנו עדיין קשה מאוד להוכיח קשר בין הישיבה הממושכת לבין כאבי הגב, על אף שהמחקרים החדשים מוכיחים כי יש קשר. אם בעתיד לא תוכלי לשבת או לעמוד בגין הכאבים תוכלי לתבוע מהביטוח הלאומי קצבת נכות.

שאלה: אני עובד חדש, וכבר ביום הראשון לעבודתי נפגעתי בתאונת עבודה. האם אוכל לתבוע את המעביד?

תשובה: אם אכן הפגיעה שלך תוגדר תאונת עבודה שנוצרה כתוצאה מרשלנות המעביד, תוכל לתבוע אותו גם אם זה יומך הראשון בעבודה. כדאי לדעת כי תקנות הבטיחות בעבודה מחייבות את המעביד להדריך כל עובד חדש בטרם החל בעבודתו וליידע אותו על תקנות הבטיחות ועל אמצעי הבטיחות בעבודה. המעסיק מחויב ליידע את העובד על הסכנות במקום העבודה אך במידע ולא הכין אותך בהתאם ודאג לשמירת הבטיחות שלך ברמה המקסימילית יש לך עילה גבוהה לתבוע את המעביד.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן