ראש השנה – איך לעבור את החג בשלום?
ראש השנה – איך לעבור את החג בשלום?
09/05/21

ראש השנה – איך לעבור את החג בשלום?

ראש השנה הוא אחד החגים המשפחתיים והשמחים. ריח הסתיו המורגש באוויר, השנה החדשה הדופקת על דלתותינו, האווירה המיוחדת והאופטימיות המוקרנת מכל עבר, מהווים סיבה למסיבה, אך לא תמיד המסיבה מסתיימת לפי הציפיות. יש החוגגים את החג בסעודות משפחתיות, יש החוגגים בתפילות בבתי הכנסת ויש המנצלים את ימי החג לטיולים בחיק הטבע. אל תהיו שאננים, הסכנות אורבות לילדים, וגם למבוגרים, בכל מקום. הקפידו על כללי הבטיחות כדי לעבור את החג בשלום.

כללי בטיחות לראש השנה

ראש השנה מתאפיין במאכלים מיוחדים לחג, אך לא כולם מתאימים לילדים בשל החשש לסכנת חנק. נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי סיבת המוות המובילה אצל ילדים מתחת לגיל חמש היא חנק ממאכלים לא מתאימים. ילדים קטנים לא יודעים ללעוס ולבלוע היטב את המזון והם עלולים לשאוף אותו לריאות ולהיחנק. נוסף על כך, דרכי הנשימה אצל ילדים עדיין לא מפותחות, הן צרות, ולכן החשש לחנק בקרב ילדים גבוה הרבה יותר מאשר אצל בני נוער או מבוגרים.

דג עלול להיות קטלני עבור ילדים רבים, עצמות הדג עלולות להיתקע בבית הבליעה, יכולת השיעול עדיין לא מפותחת היטב אצל הילדים, ולכן עצם דג, אפילו קטנה, עלולה לגרום לחנק ולמוות. גזר, תפוח, או כל פרי וירק קשה עלול להיתקע בדרכי הנשימה. חשוב לחתוך אותם לחתיכות קטנות או עדיף לרסק אותם.

גרגיר הרימון אינם מומלצים לפעוטות. גם את התמר יש לגלען ולחתוך את בשרו לחתיכות קטנות. עוגת דבש המכילה אגוזים, צימוקים או שקדים, יש להרחיק מילדים מתחת לגיל חמש. השקדים והאגוזים עלולים להיתקע בדרכי הנשימה והצימוקים, אפילו הקטנים, עלולים להישאף לריאות, להתנפח ולגרום לחנק. אסור להאכיל פעוטות עד גיל שנה בדבש, בשל בעיות אלרגיה חמורות העלולות להתפתח.

כוויות אופייניות לראש השנה

נתוני הסטטיסטיקה מעידים כי בימי ראש השנה עולה אחוז הכוויות בין ילדים ופעוטות והם גבוהים פי שלושה מאשר ביום רגיל. רוב הכוויות נגרמות מנוזלים חמים, חלק מהכוויות מתרחשות במטבח וחלק בעת סעודת החג. בחלק ממקומות העבודה, עוברים העובדים הדרכת בטיחות אש אך בבית, זהו תפקידכם להדריך את הילדים ולשמור עליהם.

חמישים אחוז מהכוויות נגרמות בשל משיכת נוזל חם מהשולחן על ידי הילדים. הילדים סקרנים מטבעם, הם אינם יודעים להעריך את הסיכונים והם אימפולסיביים. מאכלים בעלי צפיפות גבוהה כמו מרק, שומן, תירס או שעועית שומרים על חום גבוה גם לאחר זמן רב. לדוגמה, תירס שחומם במיקרוגל לטמפרטורה של שמונים ושתיים מעלות צלסיוס ישמור על חום גבוה גם לאחר כשעה והטמפרטורה שלו תהיה כחמישים ושבע מעלות צלסיוס, טמפרטורה שעלולה לגרום לכוויה.

שפיכת נוזל חם על ידי הילד בעת האכילה מהווה סיבה לכוויות רבות. בגיל הרך קיימת שכיחות גבוהה של משיכת כלי מהשולחן ושפיכת התוכן שלו על הגוף. כדי להימנע מכוויות יש להגיש לילדים את האוכל בכלי אישי. יש להקפיד לצנן אותו לפני ההגשה ולהושיב מבוגר אחראי על יד הילדים בזמן הסעודה.

בדרך לבית הכנסת יש להקפיד על כללי הזהירות

משפחות רבות צועדות ביחד, בימי החג, אל בית הכנסת. חשוב מאוד לפקוח עין על כל ילד ולהקפיד היטב על כללי הזהירות בדרכים. יש ללכת תמיד על המדרכה, הרחק מהכביש. לא לתת לילדים לחצות כביש לבד. לחצות רק במקומות בטוחים המיועדים לחצייה כמו מעבר חצייה, מנהרה או גשר. אם אין מעבר מסודר ובטיחותי יש לתת יד לילדים הקטנים ולחצות את הכביש רק במקום שממנו אפשר לראות את תנועת כלי הרכב משמאל ומימין.

בטיחות בטיולים

לפני שיוצאים לטיול יש לברר על אודות מסלול ההליכה ולוודא כי הוא מתאים לגיל ההולכים. במזג אוויר חם, יש לטייל רק בשעות הבוקר המוקדמות או אחרי הצהריים המאוחרות. חשוב למרוח קרם הגנה נגד השמש, לחבוש כובע ולנעול נעליים נוחות. חשוב להצטייד בכמות מים שתספיק לכל היום. אין לשתות מים ממקורות המים שלאורך הדרך בשל החשש מזיהום או מהרעלה.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן