בארצות הברית עוברים לעבוד בעמידה
בארצות הברית עוברים לעבוד בעמידה
06/10/17

בארצות הברית עוברים לעבוד בעמידה

האם זה בריא או לא בריא?

מעמק הסיליקון בוואלי של משרדי ההיי טק הגדולים בעולם מגיעה בשורה חדשה: העובדים עוברים לעבוד בעמידה.

העובדים בעמידה הפכו כבר להיות חלק בלתי נפרד מהנוף ולאף אחד זה לא נראה מוזר. וכמו כל דבר שמגיע אלינו מארה"ב, גם בישראל אפשר כבר לראות עובדים שהחליטו לאמץ את הטרנד החדש והתחילו לעבוד בעמידה. זה טוב או רע? הדעות חלוקות.

חלק מהמחקרים מוכיחים בלהט כי עבודה בעמידה שומרת על הבריאות, מונעת מחלות מקצוע ומאריכה את החיים, וחלק מהרופאים מתנגד וטוען כי גם בעבודה בעמידה יש סיכונים רבים.

מה גרם לעובדי ההיי טק להפסיק לשבת?

מעבדות המחקר האקדמי Mayo Clinic קבעו כי ישיבה ממושכת מגבירה את הסיכון לסוכרת, למחלות לב ולמחלות סרטן. מתוצאות המחקרים והמבדקים שערכו המעבדות עולה כי ישיבה רצופה של שעתיים, מאטה את זרימת הדם, מעלה את רמת הכולסטרול ואת רמת הסוכר, מגבירה את הסיכוי לחלות במחלות לב ומשנה את קצב המטבוליזם בגוף. החוקרים טוענים כי הפחתה של שלוש שעות ישיבה בממוצע כל יום תביא להארכת תוחלת החיים בשנתיים.

ד"ר יוהנה גייגר, ארגונומית ארצית של המוסד לבטיחות וגיהות בישראל טוענת כי ישיבה ממושכת גורמת לעומס על הגב, על המפרקים, על הרצועות, על השרירים ועל הדיסקים הבין חולייתים. עבודה בעמידה מאפשר לתנועתיות רבה יותר, להעברת המשקל מרגל אל רגל ולהתאים את עמדת העבודה בצורה נוחה ונכונה יותר לעובד.

גם גורו הבריאות המפורסם ארשאד צ'והרי תומך במהפכת העבודה בעמידה. הוא מעיד כי לאחר שעבר לעבוד בעמידה הוא נפטר מכאבי הגב שליוו אותו בעבר, היציבה שלו השתפרה והוא אינו מרגיש מותש בסיום יום העבודה.

מנגד, יש גם דעות הפוכות

עליזה דורון, מומחית לתנועה שיקומית וטיפולית, טוענת כי לעבודה בעמידה יש את אותן החסרונות כמו לעבודה בישיבה. החיסרון הגדול של עבודה בעמידה הוא העומס הממושך על הרגליים, על הברכיים ועל כפות הרגליים. עמידה ממושכת עלולה לגרום לגודש של דם ורידי ברגליים וליצור עומס על עמוד השדרה, במיוחד על הגב התחתון. רוב האנשים, טוענת עליזה דורון, לא יודעים לעמוד באופן סימטרי על שתי הרגליים, אלא עומדים יותר על רגל אחת ומעמיסים עליה משקל רב יותר. זה עלול לגרום לעקמת בעמוד השדרה, לכאבי גב, ללחץ על חוליות הצוואר ולעתים גם לגיבנת.

מהו הפתרון?

ההמלצה הטובה ביותר היא לשלב עמדות עבודה המאפשרות לשלב עבודה בעמידה וגם בישיבה. במשרדים רבים בארה"ב פקידות הקבלה, לדוגמה, עונות לשיחות הטלפון כאשר הן יושבות, אך כאשר הן צריכות להשתמש במחשב הן מתרוממות למסך המותקן על דרגש גבוה יותר.

מחקר שפורסם על יד ד"ר דונסטאן מצא כי שתי דקות הליכה או עמידה כנגד כל עשרים דקות של ישיבה, גורמות לשינוי משמעותי. רמת הסוכר ירדה בכשלושים אחוז וכמות התלונות על כאבי גב פחתה משמעותית.

חברות מסחריות רבות מציעות עמדות עבודה המשלבות עמידה וישיבה. בארץ, טוענים המשווקים, קשה לשכנע את החברות לרכוש את העמדות האלו. אך חשוב לדעת כי השקעה בעמדת עבודה בריאותית ונוחה שווה לאובדן של שלושה ימי עבודה של מהנדס או כל עובד הסובל מכאבי גב.

בכל הקשור לבטיחות בעבודה, מומלץ לקרוא את המאמר על ממונה בטיחות לצורך קבלת תשובה מקיפה.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן