מחלת מקצוע כתוצאה מהרעלות
מחלת מקצוע כתוצאה מהרעלות
02/26/20

מחלת מקצוע כתוצאה מהרעלות

מחלת מקצוע היא מחלה שבה חלה העובד, שכיר או עצמאי, עקב עבודתו או מטעמו. הביטוח הלאומי מחלק את מחלות המקצוע למספר קטגוריות ובניהן מחלות הנגרמות כתוצאה מחשיפה לחומרים רעילים, או מחלות מקצוע מדבקות, מחלות מקצוע הנגרמות על ידי גורמים פיזיים ומכאניים, מחלות הנגרמות על ידי חשיפה לחומרים כימיים מסוכנים ועוד. בכל מקרה שבו חלה העובד במחלת מקצוע הוא זכאי לדמי פגיעה מטעם הביטוח הלאומי.

הכול אודות מחלות מקצוע כתוצאה מהרעלות

חומרים רבים הנפוצים בתעשייה עלולים לגרום להרעלה. מחלות רבות נגרמות על ידי הרעלה מחומרים שונים כמו אנילין, בנזין, ברום ותרכובותיו, בריליום, גופרית, קדמיום, כספית, כרום עופרת , ציאנידים ועוד.

מחלת הבריליוזיס היא מחלת ריאות קטלנית וחשוכת מרפא. זוהי מחלה הגורמת לקשיי נשימה ולייסורים קשים ולמוות. מחלה זו נגרמת כתוצאה מחשיפה לחומר הבריליום המצוי בתעשיות רבות כמו תעשיית הנשק, תעשיית התעופה, תעשיית הגרעין והאלקטרוניקה.

גם טכנאי שיניים חשופים למחלה מאחר וחומר הבריליום משמש גם להכנת כתרי שיניים, והאדים הנפלטים ממנו גורמים נזק לריאות ומגדילים את הסיכויים לחלות במחלת הבריליוזיס.

הרעלת קדמיום גורמת למחלות נשימה ולסרטן ריאות. חומר הקדמיום משמש לציפוי מתכת והוא מצוי בתעשייה העוסקת בייצור צבעים וצינורות מגובלנים, בעת זיקוק נחושת, ואף בתעשיית הממתקים.

הרעלת עופרת מתבטאת בבעיות בריאות שונות ובניהן הפרעות בתפקודי כבד וכליות, בעיות עיכול, מחלות בכלי דם ומחלות לב. חומר העופרת מצוי בתעשיית הזכוכית, בתעשיית המצברים, מצברי רכב וסוללות ועוד.

חשיפה ממושכת לחומר הכספית עלולה לגרום לדיכאון, לאלרגיות, לבעיות בכליות, לדלקות עור ועוד. חומר הכספית מצוי בתעשייה הכימית לייצור צבעים, בתעשיית החשמל לייצור סוללת, נורות ומזגנים ואף בתעשיית הנייר.

הרעלת כרום עלולה לגרום לסרטן ריאות כתוצאה מזיהום ממושך. הכרום מצוי בתעשייה לייצור צבעים ועיבוד עורות ובכל תעשייה שבה מתבצע ציפוי וריתוך מתכתי.

הפעולות למניעת הרעלות בעבודה מתרכזות במספר מישורים

יש לשמור על תנאי עבודה סביבתיים תקינים ועל תהליכי עבודה בטוחים ולא מזיקים.
בכל מקום עבודה אשר בו קיימת סכנה לחשיפה לחומרים רעילים חובה להזמין גיהותן תעסוקתי, כדי לבצע הערכה על רמת הסיכונים במקום העבודה ועל הדרכים להקטין אותם.

נדרשת מערכת יניקה ואוורור יעילה בכדי למנוע מאדי החומרים להגיע להגיעה למערכת הנשימה של העובד או לעור, יש להשתמש בציוד מגן אישי מתאים: הגנה על הפנים, הגנה על הידיים, הגנה על הגוף וכדומה.

חובה לערוך בדיקות תקופתיות לעובדים אשר במהלך עבודתם נחשפים לחומרים המסוכנים. בכל מקרה שבו מתעורר חשד כי אחד העובדים חלה במחלת מקצוע כתוצאה מהחשיפה לחומרים במקום עבודתו, יש לדווח מייד למפקח עבודה אזורי.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן