מחלות ריאה נפוצות
מחלות ריאה נפוצות
10/05/16

מחלות ריאה נפוצות

מחלות ריאה – המחלות הנפוצות ביותר בין מחלות המקצוע!

אנשים רבים נחשפים במהלך עבודתם למחלות מסוכנות ולא תמיד הם מודעים להשלכות, ולעתים המחלה יכולה לקנן בגוף במשך שנים רבות עד אשר היא נחשפת. מחלות ריאה הן המחלות הנפוצות ביותר מבין המחלות התעסוקתיות. במחלת ריאה על רקע תעסוקתי, דרכי הנשימה נחשפות לחלקיקים רבים של אבק מזיק, אשר חודרים לריאה וגורמים לנזקים בלתי הפיכים. חשוב לדעת כי מחלות ריאה על רקע תעסוקתי הן בדרך כלל מחלות חשוכות מרפא.

סיליקוזיס – המחלה הנפוצה ביותר בין מחלות הריאה

סיליקוזיס היא מחלת מקצוע התוקפת את הריאות: זוהי מחלה בלתי הפיכה, מחלה קטלנית הנגרמת על ידי חשיפת יתר לסליקה גבישית בנשימה. חשיפה לאבק של חומר הנקרא סליקה, צורן דו חמצני, ושקיעתו בדרכי הנשימה גורמים להתפתחות גבישי סליקה בריאות, לבעיות נשימה ולהגבלת יכולת התפקוד של הריאות.

בתחילה, תסמיני הסיליקוזיס דומים לתסמינים של דלקת ריאות, אך במשך הזמן הריאות מגיבות למחלה בהצטלקות ובהתעבות של דרכי הנשימה. זוהי מחלה כרונית הגורמת לנזק בלתי הפיך. הסימפטומים של המחלה הם שיעול יבש ממושך, קוצר נשימה, תפקוד נמוך של הריאות ועוד. מחלת הסיליקוזיס אינה מתגלה בדרך כלל בשלבים המוקדמים של המחלה והעובד יכול לחיות לצדה במשך שנים רבות בלי לדעת כי בגופו מקננת מחלה קטלנית.

מחלת הסיליקוזיס נפוצה בין העובדים במקצועות הבאים: בעבודות של ליטוש אבנים, בעבודות בענף הבנייה הכרוכות בקידוח סלעים, בהתזת חול, בחפירה ובבנייה של תעלות, בעבודות יציקה, בעבודות כרייה, בקידוחים ובחציבות של גרניט ואבן חול, בעבודות קרמיקה, קדרות וחמר, בעבודות חקלאות, במפעלים ליצירת סבונים, בעבודות ליצירת זכוכית, בעבודת מספנות, בהנחה ובהתקנה של פסי רכבת ובין העובדים בהסרת צבע וחלודה מבניינים, גשרים ועוד.

כדי להימנע מחשיפת העובדים לגורמי המחלה יש להקפיד על נושא הבטיחות בעבודה. חובה על המעביד לקבל ייעוץ טכני לשימוש בטכנולוגיות ובאמצעים הנדסיים כדי להימנע ככל האפשר מהיווצרות אבק סליקה ומפיזורו, לעמוד בתקני החשיפה הקבועים בתקנות הבטיחות, להתקין אוורור מקומי ומוהל משופר, לבודד תהליכים המייצרים אבק, לצייד את העובדים באמצעי מיגון אישיים, להדריך אותם בשימוש באמצעי המיגון, לאכוף את השימוש בהם ולהקפיד על השגחה ומעקב רפואי לגילוי מוקדם של המחלה.

מחלת האזבסטוזיס – מחלה הנגרמת כתוצאה מחשיפה לאזבסט

אזבסט הוא שם כולל לקבוצת חומרים כימיים המכילים מגנזיום וסילקה. מחקרים רפואיים הוכיחו כי האזבסט גורם לפגיעה חמורה בריאות. חשיפת תאי הריאות לחומר האזבסט עלולה לגרום לתגובות דלקתיות בריאה וליצירת אפקט של "רדיקלים חופשיים", חומרים מחמצנים הידועים ביכולתם לפגוע בתאי הגוף ולגרום לתאים סרטניים.

מחלת האזבסטוזיס מופיעה לאחר שנים ארוכות של חשיפה לחומר האזבסט, לעתים אפילו לאחר עשרים עד שלושים שנה לאחר החשיפה הראשונה לחומר.

הסימפטומים של המחלה הם קוצר נשימה וקשיי נשימה. בשלבים מאוחרים של המחלה יסבול הלוקה בה מחרחורים בבסיסי הריאה ומשינויים אופייניים בציפורני כפות הידיים. כאשר המחלה מחמירה, ייתכנו סימנים של פגיעה בחציו הימני של הלב כמו בצקות, גודש ורידי צוואר ועוד סימפטומים קשים רבים.

מחלת האזבסטוזיס נפוצה בין כל העובדים הבאים במגע עם חומר האזבסט. בענף הבנייה חומר האזבסט משמש למוצרים שונים כמו לוחות גליים, או לוחות שטוחים המשמשים בדרך כלל לבניית גגות וקירות חיצוניים, מרזבים וגגות רעפים. מחלה זו נפוצה גם בין כורי הפחם.

מתי יכיר החוק במחלות ריאה כמחלת מקצוע?

כדי שהמחלה שבה לקה העובד תוגדר כמחלת מקצוע צריכים להתקיים שלושה תנאים: על המחלה להיכלל ברשימת מחלות המקצוע הכתובות בתקנות הביטוח הלאומי, המחלה פרצה בתקופה שבה היא הייתה כתובה בתוך רשימת המחלות ויש להוכיח כי קיים קשר סיבתי ישיר בין תנאי העבודה לבין התפרצות המחלה.

מאמר נוסף שעשוי לעניין אותך:
הדרכת בטיחות

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן