מחלות מקצוע: דלקות עור, אקזמה, אלרגיה
מחלות מקצוע: דלקות עור, אקזמה, אלרגיה
03/25/21

מחלות מקצוע: דלקות עור, אקזמה, אלרגיה

מחלות מקצוע – הכול על דלקות עור, אקזמה ואלרגיה!

חוק הביטוח הלאומי קובע כי מחלת מקצוע היא מחלה הנגרמת עקב חשיפה לגורם מזיק בזמן ממושך. כדי להוכיח כי נפגעתם ממחלת מקצוע ואתם זכאים לפיצויים מהמעביד ומהביטוח הלאומי, עליכם להוכיח כי יש קשר סיבתי בין תנאי עבודתו של הנפגע לבין התפתחות המחלה.

מתי דלקות עור נחשבות למחלת מקצוע?

דלקת עור נגרמת כאשר חלקיק זר חודר לעור וגורם לדלקת. יש להבחין בדלקת עור הנגרמת כתוצאה ממגע עם חומר מזיק או דלקת הנגרמת מאלרגיה.

בדלקת עור הנגרמת כתוצאה ממגע, חודר החלקיק הזר אל העור וגורם נזק לתאים באפידרמיס, שכבת העור החיצונית.

בדלקת עור הנגרמת מאלרגיה חודר החלקיק אל העור, אך אינו גורם לו נזק. החלקיק הזר מעורר תגובה אלרגית העלולה להתפתח לדלקת בעור. היקף המגעים של העור עם החלקיקים הזרים שיגרמו לתגובת אלרגיה, תלוי במספר גורמים, אך בעיקר לחוזק האלרגן, החלקיק הזר הגורם לאלרגיה. לעתים תופיע הדלקת כעבור מספר ימים ולעתים רק אחרי עשרות שנים של מגע יום יומי עם החומר המכיל את האלרגן.

ההבחנה בין דלקת הנגרמת על ידי מגע לבין דלקת הנגרמת כתוצאה מאלרגיה חשובה מאוד כאשר מדובר במחלת עור השייכת למשפחת מחלות המקצוע. אם דלקת העור נגרמת כתוצאה מהמגע, יש להימנע מהחומר הגורם לדלקת, אך אם דלקת העור נובעת מאלרגיה, יש לשנות את המקצוע. לדוגמה, רופא שיניים הרגיש לחומרים הקשורים לריפוי השיניים לא יוכל להמשיך ולעסוק במקצוע שלו. במקרים רבים של דלקות עור כתוצאה מאלרגיה שנגרמה עקרב תנאי העבודה יוכר העובד כנפגע ממחלת מקצוע ויהיה זכאי לפיצויים ממקום העבודה.

אלרגיה נחשבת כמחלת מקצוע

עובדים החשופים למגע עם חומרים מסוימים, כמו חומרים כימיים, עלולים לפתח אלרגיות שיגרמו לדלקות בעור, או למחלות נוספות. לא כל העובדים עלולים להינזק מאותם החומרים. יש חומרים מסוימים אשר לא יגרמו נזק לרוב העובדים, אך עלולים לגרום נזק לעובד מסוים.

חוק הביטוח הלאומי מכיר באלרגיות כמחלת מקצוע. לא בעיית האלרגיה תוכר כמחלת מקצוע, אלא התגובות שיוצרת האלרגיה כמו דלקות בעור, מחלות עור וגם מחלות נוספות.
בית הדין לעבודה פסק לאחרונה כי עובד אשר נגע בידיים חשופות בנוזל פולימרי יוגדר כנפגע ממחלת מקצוע לאחר שנוכח לדעת כי המגע עם החומר גרם לאלרגיה. בפסק הדין מוסיף השופט כי הייתה כאן רשלנות מצד המעביד בכך שלא צייד את העובד בציוד מגן ולא דאג כי העובד לא יבוא במגע עם החומר המסוכן ללא כפפות.

אקזמה בעור – האם גם היא מחלת מקצוע?

אקזמה היא מחלת עור אשר באה לידי ביטוי בפריחה על גבי העור, פריחה המלווה בגירודים. אקזמה עלולה להתפתח בשל סיבות גנטיות, אך במקרים רבים היא מתפתחת כתולדה של אלרגיה בשל קרבה לחומרים מסוכנים כמו למשל, ניקל, צבעים שונים מוצרי קוסמטיקה ועוד. במקרים אלו מחלת העור תוכר כמחלת מקצוע.

מחלת האקזמה עלולה במקרים רבים לגרום לאובדן כושר עבודה. עובדים הזקוקים לידיהם במהלך העבודה כמו מעצבי שיער, צבעים, פועלי בניין ועוד עלולים לעמוד בפני שוקת שבורה, כאשר האקזמה תפגע בעור, במיוחד בידיים.

בית הדין לעבודה הכריז על פועל בניין ותיק שסבל מאקזמה כנפגע ממחלת מקצוע. במשך שנים רבות היה הפועל חשוף למגע עם בטון וטיט אשר הכילו חומרים כימיים, שמטרתם לזרז את ייבוש התערובת. בתחילה הוא הבחין בסדקים ובחריצים בכפות ידיו ולאחר מכן הגיעו פצעונים ונפיחויות בכף היד. מומחה רפואי שמינה בית המשפט קבע כי הפועל לקה באקזמה כרונית כתוצאה מהשפעתם של החומרים שאתם הוא בא במגע. בית הדין לעבודה קיבל את טענות המומחה וקבע כי יש קשר סיבתי בין תנאי העבודה לבין מחלת העור הכרונית שבה לקה העובד.

מאמר בנושא קשור:
התוכנית לניהול הבטיחות

 

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן