לחץ ושעמום בעבודה
לחץ ושעמום בעבודה
01/26/20

לחץ ושעמום בעבודה

הקשר שבין לחץ ושעמום בעבודה לנזק גופני

שני פרמטרים הניצבים משני עברי המתרס יוצרים לחץ נפשי בעבודה ועלולים לגרום לנזקים בריאותיים לעובדים. מהצד אחד עומס עבודה ומהצד שני שיעמום בעבודה, כל אחד לחוד הוא מתכון קטלני העלול להוביל לבעיות בריאות כמו מחלות נפשיות, מחלות לב, לאלכוהוליזם ולאלימות. לחץ בעבודה הוא אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני מעסיקים והמנהלים בארגונים קטנים וגדולים.

הלחץ גובה מחירים רבים, אך מעסיקים וארגונים רבים, עדיין לא מודעים למידת השפעתו על בריאות העובד ועל תפקוד העסק.

לחץ עבודה משפיע על בטיחות העובדים ועל בריאותם

מחקרים חדשים מגלים כי שעמום בעבודה או מנגד עומס בעבודה יוצרים לחץ בקרב העובדים. הלחץ עלול לגרום לנזקים בריאותיים לעובדים ועלול להשפיע על הפריון ועל התפוקה בעבודה. הנתונים מלמדים כי אחת הסיבות המרכזיות להיעדרות עובדים היא לחץ בעבודה. שמירה על הבטיחות התעסוקתית של העובדים ומתן עזרה במצבי לחץ תורמת לפריון העבודה, לאיכות המוצרים ולמוטיבציה של העובדים.

מסקר שבוצע בבריטניה עולה כי לחץ בעבודה נובע כאשר העובד מרגיש כי אינו מסוגל להתמודד עם כמות העבודה או עם סוג העבודה שאותה הוא התבקש לבצע. גם מצב של תת תעסוקה, שעמום בפי העם, מהווה גורם ללחץ. שליש מהמשתתפים בסקר, שייצגו תחומי עבודה מגוונים דיווחו כי הם משועממים בשעות העבודה. להפתעת החוקרים התברר כי גם מורים, שופטים, מנהלים, משווקים ועוד משתעממים בשעות העבודה. המכנה המשותף לכולם היה ריבוי נהלים, הליכים בירוקראטיים, ישיבות ארוכות ועבודה במשמרות, בעיקר משמרות לילה שבהם חשים העובדים בדידות בעבודה.

בארצות הברית הגיעו החוקרים למסקנה כי יש קשר ישיר בין מידת השעמום של העובדים לבין התנהגות לקויה. אנשים משועממים נוטים לגלות תוקפנות, עוינות וחוסר יושר.

לחץ בעבודה גורם לתאונות עבודה. לא משנה אם הלחץ נוצר כתוצאה משעמום או מעומס יתר, הוא הוכח כגורם משפיע ומזיק על בטיחות העובדים, על בריאותם, על תפוקת המפעל, על רווחיו ועל איכות המוצר. עובדים לחוצים מעורבים יותר בתאונות עבודה, הם נוטים לסכן את עצמם ואת העובדים האחרים בסביבתם.

חובת המעסיק להתמודד עם גורמי הלחץ בעבודה

על מנהלי הארגונים, ממוני הבטיחות במפעלים לקדם תוכניות להתמודדות עם גורמי לחץ הפוגעים בעובדים, באיכות העבודה, בתפוקה ובפריון. עליהם להציע לעובדים מנגנונים העשויים להקל על חלק מהלחץ ולגלות את נקודות התורפה ואת גורמי הלחץ בעבודה.

הדרך להתמודדות עם מניעת לחץ בעבודה מתמקדת בשני מישורים: טיפול פרטני בעובדים ובדיקה ושינוי של נהלי העבודה. רצוי להתמודד עם מצבי לחץ בעבודה באמצעות תוכניות הדרכה שבהם ילמדו העובדים איך להתמודד עם מצבי לחץ ואיך לבנות תקשורת נכונה ובונה עם המעסיק ועם החברים לעבודה.

על המעביד לנקוט צעדים להפחתת הלחץ, עליו ליצור איזון בין הדרישות לבין יכולותיו של העובד. גם מילות עידוד וחיזוק יכולותיו של העובד יביאו להפחתת הרגשת הלחץ בעבודה.

אהבתם את המאמר? המאמר הבא יעניין אתכם:
בטיחות וגיהות

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן