בטיחות בעבודה עם סולמות
בטיחות בעבודה עם סולמות
04/04/19

בטיחות בעבודה עם סולמות

נתוני הסטטיסטיקה מלמדים שמעל ארבעים וחמישה אחוז ממקרי המוות בתאונות עבודה שאירעו בענף הבניה בישראל, נגרמו כתוצאה מנפילה מגובה. עשירית מכלל תאונות העבודה הן תאונות שנגרמות תוך כדי שימוש בסולם. נתונים עגומים אלו מעידים על הצורך הגדול בשמירה על זהירות בעת עבודה על סולמות, לעתים בגובה רב.

הסולם – כלי עבודה נפוץ, אך מועד לתאונות

הגורמים העיקריים לתאונות הקשורות בסולם הם  אחיזה לא נכונה בסולם, פגם בסולם, הטיית גוף מוגזמת, הפלת חפץ ואובדן היציבות של הסולם. הסיכון לתאונת עבודה בעת השימוש בסולם גדל לאחר עבודה מאומצת או ממושכת, כאשר העובד עייף, כושר הריכוז שלו נמוך או כאשר הוא מבצע את העבודה בשתי ידיים ו"מוותר" על האחיזה בסולם. התאונות הנפוצות בעבודה עם סולם נובעות מנפילת המשתמש מהסולם, מפגיעה באדם המצוי למרגלות הסולם ועוד.

מה אומרות התקנות?

תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה) התשס"ז-2007, קובעות כמה תנאים ברורים לשימוש בסולמות, המוודאים את השימוש הבטוח בהם:

  • הסולם שבו משתמשים צריך לעמוד בתקן הישראלי 1847. הוא חייב להיות שלם מבלי שיהיה חסר בו כל שלב או מבלי שאחד משלביו פגום.
  • במידה ומדובר בסולם עשוי מעץ באורך של שני מטרים ויותר, עליו להיות מחוזק בכל מטר וחצי על ידי בורגי קשירה או חיזוקי עץ אחרים.
  • כאשר העובד מטפס על סולם בגובה של שני מטרים ויותר, אסור לו לטפס, אלא עד למרחק של מטר מקצהו העליון של הסולם.
  • כאשר מציבים את הסולם, יש להציב אותו על בסיס יציב באופן שיוודא שלא תקרה תזוזה מקרית שלו. אין לשאת על הסולם משקל שאינו מתאים לייעוד המקורי שלו, על פי הוראות היצרן. בכל מקרה, אין להעמיס על סולמות משקל של מאה וחמישים קילו או יותר.
  • על כל אחד משלבי הסולם יעמוד אדם אחד בלבד.
  • בכל פעם לפני התחלת העבודה חשוב לבדוק את תקינות הסולם ולוודא שהשימוש בסולם בטוח   מפני החלקה או נפילה. יש לבדוק היטב שהסולם אינו שבור או סדוק, ששלבי הסולם מחוזקים היטב, שהברגים אינם רופפים, שסוליות הסולם מונעות החלקה ושאין בו כל פגם אחר העלול להוות סיכון למשתמש.
  • חשוב להציב את הסולם על בסיס יציב כדי למנוע תזוזות, גם תזוזות מקריות. כאשר אין אפשרות  להניח את הסולם באופן יציב או כאשר העבודה מתבצעת במקומות שבהם יש חשש להיתקלות בסולם על ידי עוברי אורח, עובד נוסף חייב להיות נוכח במקום ולתמוך בסולם.

איך אפשר להשתמש בסולם ללא חשש?

כיצד ניתן להשתמש בסולם, גם בסולם גבוה מאוד, מבלי לחשוש מפני פציעה או אפילו מפגיעה חמורה יותר? המטפס על הסולם צריך לפנות עם פניו לכיוון הסולם ולאחוז בו בשתי ידיו. בשל כך, חל איסור חמור לטפס על סולם כשאחת מן הידיים אוחזת בחפץ כלשהו. אין לטפס על הסולם בחלקו הפנימי, בשיפוע ההפוך לאופן ההצבה של הסולם.

בכל שלב של הטיפוס בסולם צריך שתהיה אפשרות של הישענות על שלוש נקודות משען. בין אם מדובר בשתי הידיים וברגליים המטפסות או שמדובר בהישענות על רתמת בטיחות במקרה שבו אחת הידיים עסוקה. אין להציב סמוך לבסיס הסולם או לראשו חפצים העלולים לגרום למטפס לאבד את שיווי המשקל בעת הטיפוס בסולם או בעת הירידה בו.

אין להציב את הסולם על כביש או דרך אחרת שבה עוברים כלי רכב ממונעים, אלא אם מדובר בהצבה הכרחית ביותר. במקרה כזה, יש למהר ככל האפשר בפעולה שבגינה נדרש הטיפוס בסולם, ולוודא באמצעות עובדים נוספים – מלבד העובד המטפס בסולם – שכלי רכב לא יעברו במקום בזמן הטיפוס על הסולם.

לא יעבוד אדם על סולם שגובהו מעל ארבעה וחצי מטר אלא אם התקיימו הדרישות הבאות: העובד לבוש ברתמת בטיחות תקינה המותאמת למידותיו, הוא חובש כובע מגן בעל רצועות סנטר, נועל נעלי בטיחות עם סוליות מיוחדות נגד החלקה.  בעת הטיפוס ועבודה על הסולם חובה לוודא כי העובד מאובטח במערכת לבלימת נפילה המותאמת לאופי העבודה. בעת העבודה על הסולם יעמוד עליו רק עובד אחד. אסור לזרוק כלים או ציוד ועוד מהסולם אל הקרקע ומהקרע אל העובד הנמצא על הסולם.

בטיחות המשתמשים תלויה באחזקה נכונה של הסולם

חשוב לבדוק כל סולם לפחות אחת לשישה חודשים. סולם מקולקל יש להוציא מהשימוש ולהרחיק אותו כדי שאיש מהעובדים לא יוכל להשתמש בו בטעות. אל תתקנו את הסולם בעצמכם. הסולם התקלקל? מסרו אותו לתיקון אצל מומחה בתחום.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן