בטיחות במדרגות נעות
בטיחות במדרגות נעות
10/05/16

בטיחות במדרגות נעות

המדרגות הנעות, דרגנוע בעברית תקינה, הן אמצעי נפלא המקל על המעבר מקומה לקומה בתוך בניין. המדרגות הנעות הראשונות נבנו בקוני איילנד בניו יורק בשנת 1897 ובשנת 1899 זכה הדרגנוע בפרס בתערוכה עולמית בפאריז. למרות הנוחות ועל אף התפוצה והשימוש הרב במדרגות הנעות, השימוש בהן עלול להיות מסוכן ולגרום לפציעות קשות ואף למקרי מוות. באוקטובר 2003 נמחץ למוות פרופסור אמריקאי בתחנת הרכבת ברומא, כאשר הדרגנוע התמוטט והוא נשמט ממנו אל גלגל השיניים, בפברואר 2005 נהרג נוסע בבוסטון לאחר שהברדס שלו נתקע בדרגנוע ובראשון לציון נפצע קשה לאחרונה ילד כבן חמש במתחם הסינמה סיטי בעיר.

מהם מאפייני הסכנות בשימוש במדרגות הנעות?

מדרגות נעות מסוכנות במיוחד לילדים, אך לא רק. תזמון לא נכון בכניסה אליהן או ביציאה מהן עלול לגרום לנפילה כואבת ומסוכנת. רוב הנפילות של הילדים מתרחשות כאשר הם מנסים לעלות על הדרגנוע או בזמן הנסיעה. משחקים של ילדים בסביבת המדרגות הנעות.

לא פעם קרה שילד ששיחק בסביבת המדרגות הנעות, קפץ על הדופן החיצונית של המדרגות הנעות, טפס בטעות במסוע היד, ונמשך עם המדרגות הנעות כלפי מעלה, רק כשהוא מחוץ למדרגות. במצב זה נפילה עלולה להסתיים בפציעה קשה. תרחישי הנפילה כוללים נפילות עקב איבוד שיווי משקל, נפילה עקב התנהגות בלתי נאותה ולא בטיחותית בעת הנסיעה במדרגות כמו למשל ריצה על המדרגות או טיפוס על המעקה או נפילה של תינוקות הנמצאים בעגלות.

בעת העלייה במדרגות הנעות קיימת סכנה של תפיסה ומשיכה של פרטי לבוש כמו שרוכי נעליים ארוכים, חצאיות ארוכות, צעיפים או ז'קטים נגררים ועוד. משיכה של פרטי הלבוש עלולה למשוך גם איברים מהגוף, לפצוע או למחוץ אותם ולפעמים גם לגרום לקטיעה של  האיבר הנלכד. כאשר הילדים או גם מבוגרים אינם מבצעים בזמן את הצעד הדרוש לירידה מהמדרגות,  חלקי הגוף, בעיקר אצבעות הרגליים, עלולים להיתפס בחריצים הקיימים בין החלקים השונים של המתקן. במקרים רבים הילכדות האיברים גוררת בעקבותיה נפילה וחבלות.

איך להימנע ולצמצם עד למינימום את הסכנות?

חלק מהתאונות נגרם בשל ליקויים פיזיים וחלק נגרם בשל בעיות התנהגותיות.

  • כאשר עולים במדרגות נעות חשוב להקפיד להיות לבושים בבגדים נוחים ולא בבגדים נשרכים.
  • אין לאפשר לילדים לשחק בסביבת המדרגות הנעות.
  • חשוב להקפיד על כללי בטיחות בעת השימוש במדרגות הנעות. לילדים קטנים אסור לעלות או לרדת לבד במדרגות הנעות. בעת הנסיעה על הילדים להיתמך במעקה או להחזיק את היד של ההורים. אין לרוץ על המדרגות, לעקוף או לדחוף, יש לעמוד במקום ולהפנות את המבט קדימה.
  • אסור להעלות עגלות תינוק, או כל עגלת יד, במדרגות הנעות. אם יש לכם עגלות, השתמשו במעלית.
  • כל בנייה או התקנה של דרגנועים חייבת להיות כפופה לדרישות התקן. בהיעדר תקן ישראלי רשמי לבניית דרגנוע מומלץ להשתמש בתקן האירופאי EN115 או בכלל תקן בינלאומי אחר שעליו הכריז מפקח עבודה ראשי.
  • חובה לבדוק את הדרגנועים אחת לשישה חודשים באמצעות בודק מוסמך.
  • חשוב לוודא כי בראש גרם המדרגות לא קיים מרווח בין המעקה ובין דופן המדרגות הנעות' כדי שאף ילד לא יוכל להילכד במרווח, להיתפס וליפול לכל אורך המדרגות בקומה.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן