פיצוץ גשר מעריב

ביום שישי נפרדים מגשר מעריב

ביום שישי זה יקרה וזה יהיה אחד ממופעי הפירוטכניקה המרהיבים. גשר מעריב, ששמו הרשמי הוא גשר הנשרים ואשר הוקדש לזכרם של משתתפי מבצע אנטבה, עומד לקרוס. הגשר נבנה בשנת ,1976 אורכו כמאתיים מטרים, גובהו כחמישה מטרים והוא עשוי מטונות של פלדה ובטון. מיקומו של הגשר מפריע לחפירה של תחנת הרכבת הקלה המתוכננת בגוש דן, ולאחר שנים ארוכות שבהן הוא היה חלק בלתי נפרד מהנוף של תל אביב, ניאלץ להיפרד ממנו.

אזור פיצוץ הגשר

מקריסים את הגשר ולא מפוצצים

חברת נת"ע שנבחרה לביצוע פרויקט הריסת הגשר והקמת תחנת קרליבך בחנה מספר אפשרויות להריסה. הריסה של הגשר באמצעות כלים כבדים או פיצוץ מבוקר. לבסוף הם בחרו באפשרות של פיצוץ מבוקר מפני שהוא נמשך רק מספר שניות.

כדי להקטין את ממדי ההרס ולמזער את הסיכון הוחלט כי חלקים מהגשר יפורקו עוד לפני הפיצוץ הגדול. כרבע מהגשר הכולל חלקים כמו הלוחות המקשרים, הרמפות, לוחות בטון ושישה עמודים כבר פורקו באמצעים מכאניים וקונבנציונאליים בימים האחרונים. הודות לעבודות ההכנה כמות חומרי הנפץ שתידרש לפיצוץ הגשר תהיה קטנה מהמתוכנן, עשרים ושמונה קילו חומר נפץ במקום ארבעים קילו.

לא מפוצצים את הגשר, אלא מקריסים אותו. לפי התוכנית מפוצצים את העמודים התומכים בגשר והוא ייפול באופן הדרגתי ויישכב על הרצפה. מנכ"ל חברת נת"ע מר יהודה בר און מדגיש כי הנושא נבדק, הוכח ואושר על ידי כל הגורמים הנוגעים בדבר. מבחינה פיזיקאלית, הוא טוען, הגשר לא יכול לגלוש לבניינים שמסביב.

הגשר יורד באמצעות הריסה מבוקרת של הניצבים הגבוהים התומכים בגשר. במרכז כל ניצב המיועד להריסה ניסרו חלון כדי ליצור החלשה של העמוד וכדי לאפשר החדרה של חומרי נפץ לתוכו. הקרסת הניצבים תתבצע ברצף ובשיטת הדומינו, אחד אחרי השני, מכיוון צפון לדרום. קריסת כל חלק מהגשר תסייע לפיצוץ הבא ומשקל הגשר הקורס יעזור במשיכת החלק הבא לקרקע. כמות חומרי הנפץ שתיטען בכל חלון תהיה מדויקת ומוגבלת רק לשבירת הבטון מסביב. כל שאר הגשר יפורק לאחר מכן באמצעות ציוד מכאני ובדרך זו העבודה תתבצע ביתר בטיחות.

%d7%a4%d7%99%d7%a6%d7%95%d7%a5_%d7%92%d7%a9%d7%a8_%d7%9e%d7%a2%d7%a8%d7%99%d7%91

הקרסת הגשר – מבצע בטיחותי מורכב

פיצוץ הגשר כרוך בסוגיות בטיחותיות מורכבות. משטרת ישראל ערכה סקר סיכונים ועד שלא הייתה בטוחה כי נמצא פתרון לכל סוג של סיכון, עיכבה המשטרה את האישור לפיצוץ הגשר.

המשטרה דרשה להציב במקום אחראי בטיחות, לסגור את המתחם מבחינה הרמטית ולאבטח את כל המבנים הנטושים הפועלים במתחמי הרחובות הסמוכים. בימים האחרונים סרקה המשטרה זולות ומבנים נטושים באזור כדי לוודא שרגע לפני הפיצוץ לא יצוץ מאחר המבנים חסר בית או כל סקרן העלול להיפגע.

נעשו כל המאמצים כדי למנוע פגיעה בתשתיות הנמצאות מתחת לפני הקרקע. על הקרקע פיזרו חול כדי לספוג את ההדף של נחיתת הגשר על הרצפה וכל קטע בטון שייטען לפיצוץ יכוסה במיגון קולטי נתזים ורשת שתמנע לחלוטין סכנה של רגטות ופגיעה של רסיסים.

החל משעה חמש בבוקר ביום הפיצוץ, כשעה לפני פיצוץ הגשר, חברת החשמל תנתק את רשת את קווי החשמל באזור מטעמי בטיחות כדי למנוע סיכונים מיותרים ופגיעה בחיי אדם.

שלוש מאות וחמישים שוטרים ומאות אנשי חברת אבטחה יאבטחו את האזור וימנעו גישה אל השטח הסטרילי, ברדיוס של למאה מטרים. מעל האזור יטוס מסוק משטרתי וצפלין יתצפת מאוויר.

במשטרה מבינים כי אלפי סקרנים יבואו לחזות באירוע ההיסטורי. עבורם הציבה המשטרה מצלמות ומסכי ענק בשלושה רחובות סמוכים כדי שיעבירו את האירוע בשידור חי.

ביום שישי בבוקר בדיוק בשעה שש ילחץ שר התחבורה מר ישראל כץ על הכפתור שיוביל לפיצוץ וגשר מעריב בצומת קרליבך ייהפך להיות חלק מההיסטוריה.