מחלות מקצוע ובריאות תעסוקתית
מחלות מקצוע ובריאות תעסוקתית
07/05/19

מחלות מקצוע ובריאות תעסוקתית

כל מה שחשוב לדעת!

פגיעה בעבודה, תאונת דרכים או מחלת מקצוע, עלולה לקרות לכל אחד בכל תחום של עיסוק, בתעשייה, בחקלאות וגם במשרד. רוב האנשים נמצאים חלק גדול משעות היום בעבודה וחשופים לתאונות או למחלות שמקורן במקום העבודה. פגיעה בעבודה אינה רק מכה בריאותית או אישית קשה, אלא גם בעלת סיכוי רב לאובדן כושר העבודה ויכולת הפרנסה. המעביד חייב לשמור על בריאות העובד ועליו למצות את כל הדרכים כדי למנוע תאונות עבודה ומחלות מקצוע במקום העבודה.

מחלת מקצוע, בריאות תעסוקתית – מונחים שחובה להכיר

מחלת מקצוע היא מחלה שבה חלה העובד עקב עבודתו בעת היותו חשוף לגורמים מזיקים, כגון: גורמים כימיים, פיזיקלים, ביולוגיים וכדומה. מחלת המקצוע היא תוצאה של חשיפה חוזרת וממושכת לגורם המזיק. בכל מקרה של חשד למחלת מקצוע על המעביד לדווח למפקח עבודה אזורי.

בריאות תעסוקתית היא ענף בתחום הרפואה העוסק בתופעות הנגזרות מתחום העיסוק של החולה. התפקיד העיקרי של הבריאות התעסוקתית הוא למנוע מראש את החשיפה של העובד לאותם גורמים מזיקים העלולים לפגוע בעובד ולגרום למחלתו.

איך למנוע מחלות מקצוע?

  • מניעת חשיפה לגורמים המזיקים. בכל מקום שבו נחשפים העובדים לחומרים מזיקים, כגון: חומרים כימיים, ביולוגיים, פיזיקלים ועוד, יש להזמין גהותן מוסמך לגהות בעבודה אשר יבדוק ויעריך את הסיכונים והסיכויים למחלות מקצוע ויצביע על הדרכים לצמצום הסיכונים.
  • על המעביד חלה החובה לספק לעובדים תנאי עבודה ותנאים סביבתיים תקינים כמו למשל הקפדה על תהליכי ייצור בטוחים ולא מזיקים, שימוש בציוד מגן אישי מתאים, אוורור נכון וכדומה .
  • מודעות ושינוי הרגלי עבודה עשויים לצמצם את הסיכוי לחלות במחלת מקצוע. חבישת כובע בשמש, מריחת קרם הגנה, הרגלי ישיבה ועבודה נכונה לפי כללי הארגונומיה ועוד, עשויים לצמצם בעיות רבות כמו כאבי ראש כרוניים, כאבי גב, סרטן עור ועוד.
  • כי להפחית את סיכויי העובד לחלות במחלת מקצוע יש להקפיד על בדיקה תקופתית על ידי רופא תעסוקתי בהתאם לתקנות.

על אף אמצעי הזהירות אחד העובדים חלה, מהם חובות המעביד?

כאשר המעביד חושד כי אחד מעובדיו חלה במחלת מקצוע המופיעה ברשימת המחלות שעליהן יש לדווח לפיקוח על העבודה, עליו לדווח מיד למפקח אזורי באזור מקום העבודה ולהודיע לרופא המחוזי של משרד הבריאות.

ממונה הבטיחות במקום העבודה יחקור את הגורמים להתפתחות המחלה וידאג למניעת הישנות המחלה בעתיד.

יש לדווח למוסד לביטוח לאומי כדי שידאג לזכויות העובד שחלה ויעניק לו את התמיכה והפיצויים בהתאם למה שקובע החוק.

המעביד יוודא כי העובד ייבדק על ידי רופא תעסוקתי אשר יבדוק את כשירות העובד ואת יכולתו להמשיך בעבודה או לחילופין הוא יקבע הגבלות להמשך עבודתו בעתיד.

חלית במחלת מקצוע? דע את זכויותיך!

אם הנך חושש כי חלית במחלת מקצוע, עליך לפנות למרפאה תעסוקתית. אם יקבע הרופא התעסוקתי כי מחלתך אכן נגרמה עקב עבודתך, הוא יפנה אותך למוסד לביטוח לאומי. מחלה תעסוקתית עשויה לזכות את הסובלים בקצבת נכות או בפיצוי חד פעמי מטעם המדינה. בשלושת החודשים הראשונים לאחר הפגיעה בעבודה ישלם הביטוח הלאומי דמי פגיעה, לאחר מכן ימשיך הביטוח הלאומי לפצות את העובד בהתאם להחלטות לשיעור גובה הנכות שייקבעו על ידי רופאי הביטוח הלאומי.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן